dinsdag, 28. februari 2006 - 20:03

De lucht in met een tiltrotor

Amsterdam

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft onlangs composiet-rotorbladen ontwikkeld voor een nieuw type tiltrotor-vliegtuig, volgens het ERICA-concept. De tiltrotor is een kruising tussen een helikopter en een vliegtuig. Het tiltrotor-principe houdt in dat de rotor-as of propeller-as kan 'tilten' of kantelen van horizontaal (de 'vliegtuigmode') naar vertikaal (de 'helikoptermode') en weer terug.

Het voordeel is dat het vliegtuig kan starten, landen en stilhangen als een helikopter maar tegelijkertijd hetzelfde vliegbereik en dezelfde vliegsnelheid heeft als een conventioneel vliegtuig.

Het nieuwe type, de ERICA is het antwoord van de Europese helikopterindustrie op de Amerikaanse V22. Het verschil is dat bij de V22 alleen de motorgondel kantelt. Bij de ERICA kantelt de buitenvleugel met de motorgondel mee tijdens de overgang van vliegtuig- naar helikopterfase. Dat vermindert de weerstand en levert in vliegtuigmode brandstofbesparing op. Daarnaast heeft de V22 drie grote bladen die de grond raken en de ERICA vier kleinere die de grond niet raken. Om die reden kan de ERICA als een vliegtuig landen en stijgen, terwijl de V22 alleen als helikopter het luchtruim kan kiezen.

Het NLR werkt in dit project samen met o.a. Agusta , Eurocopter, Westland, Onera en DLR.

Het NLR is betrokken bij verschillende deelprojecten, die gesubsidieerd worden door de EU. Zo houdt het zich onder andere bezig met het ontwerpen, het maken en het testen van de rotorbladen. Modellen van de rotorbladen zullen binnenkort in de DNW-lagesnelheidswindtunnel getest worden op aerodynamische eigenschapen, belastingen en
geluid.
Provincie:
Tag(s):