dinsdag, 12. september 2006 - 9:49

De toekomst is begonnen: BMW Hydrogen 7

Rijswijk

Als eerste autofabrikant ter wereld presenteert BMW een waterstofauto die het ontwikkelingsproces voor serieproductie met succes heeft doorlopen. De BMW Hydrogen 7 met waterstof-verbrandingsmotor is het resultaat van een ontwikkelingsstrategie, waarmee het toekomstgerichte concept van duurzame mobiliteit nu al voor dagelijks gebruik geschikt is gemaakt.

De BMW Hydrogen 7 ziet er net zo uit als de huidige 7 Serie. Wat opvalt zijn hoogstens de tankklep en de powerdome op de motorkap, verder doet alles heel vertrouwd aan. Niets futuristisch wijst erop dat hier sprake is van een voorbode van een nieuw energietijdperk. Toch zijn er een paar
duidelijke verschillen:

• de twaalfcilindermotor biedt de van BMW bekende dynamiek zonder emissie van schadelijke uitlaatgassen,
• innovatieve technologie voor opslag en flexibel omschakelen van vloeibare waterstof en benzine maakt een actieradius van meer dan 700 km mogelijk
• bovendien is het een krachtige impuls voor ontwikkeling van een nieuwe infrastructuur: tanken van waterstof bij conventionele tankstations wint aan betekenis.

De BMW Hydrogen 7 wordt aangedreven door een twaalfcilindermotor met een vermogen van 191 kW/260 pk en accelereert daarmee in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 230 km/h. Omdat een dekkend netwerk van waterstof-tankstations nog niet is gerealiseerd, draait de bivalent uitgevoerde motor van de BMW Hydrogen 7 ook op loodvrije benzine.
Met deze oplossing demonstreert BMW haar leidinggevende positie in op dit gebied.

Het aardolietijdperk loopt binnen afzienbare tijd immers ten einde. Al veel eerder zullen automobielen op waterstof rijden. Met CleanEnergy - geen luchtvervuiling meer - heeft BMW het voortouw genomen. De BMW Hydrogen 7 is daarvan het rijdende bewijs.
Categorie:
Tag(s):