vrijdag, 19. mei 2006 - 14:23

Drie weken brommen

De Microcar Tour de France is op de Champs-Elysée tot een succesvol einde gekomen. Bijna drie weken lang deden de drie Microcar brommobielen een verwoede poging om de gemiddelde snelheid van Lance Armstrong, de winnaar van de Tour de France 2005, te overtreffen. Gisteren bleek dat Microcar in die opzet glansrijk is geslaagd, met een gemiddelde snelheid van 42,09 kilometer per uur.

Bijna drie weken, 58,51 uur en 2.463 kilometer lang toerden de drie Nederlandse Microcars door Frankrijk, in de ‘wielsporen’ van de Tour-winnaar van 2005, Lance Armstrong. Het Nederlandse initiatief vergde een lange periode van voorbereiding en organisatie, waarbij vanuit het Nederlandse hoofdkwartier zelfs tijdens de Tour nog de nodige bergen werk werden verzet.

“Lance noteerde een gemiddelde van 41,6 kilometer per uur en dat betekende voor ons een enorme uitdaging gezien de topsnelheid van onze Microcars, die is vastgesteld op 45 km/u,� aldus René Hoogeveen van G.M.S. & Import, de importeur van Microcar. “Het voordeel van onze Microcar brommobielen is natuurlijk dat deze in geen enkele etappe een ‘slechte dag’ hebben gehad. Dankzij die constante prestaties waren ze in de echte Tour de France altijd in de kopgroep gefinisht.�

Anderhalve week geleden werden de teams van Microcar, Autoweek en dé Weekkrant afgelost en stuurde de tweede groep af op een aantal indrukwekkende bergetappes. Voor enkele daarvan waren ‘omtrekkende bewegingen’ helaas noodzakelijk vanwege de sneeuw, die de doorgang over diverse bergpassen blokkeerde. Maar andere ‘cols’, zoals die in de Pyreneeën werden door de Microcar-deelnemers zonder problemen en op overtuigende wijze overwonnen.

“Bergop haalden de Microcars zelfs op de steilste stukken nog steeds een snelheid van 20 a 25 kilometer per uur,� vervolgt Hoogeveen. “De afdalingen verliepen dankzij de, volgens de deelnemers, zeer goede weglegging ook in een hoog tempo, waarbij de volgauto’s de Microcars niet konden bijhouden!�

Niet alleen vanuit het hoofdkwartier in Nederland, maar ook in Frankrijk werd de Microcar Tour de France onder grote belangstelling gevolgd. Al bij de start, waarbij oud Tour-winnaar Jan Janssen de deelnemers bij de fabriek van Microcar in Montaigu ‘wegvlagde’, was de aandacht van de media voor het Nederlandse initiatief groot. Bovendien werden de deelnemers dagelijks op de voet gevolgd door de Franse pers en groeide hun bekendheid in de dorpen waar de route doorheen voerde.

Ook vanuit de Microcar-organisatie werden de verrichtingen van de Tour-deelnemers met argusogen gevolgd. “Iedere dag werden we door de Microcar-dealers langs de route warm onthaald en de belangstelling en medewerking van het hoofdkantoor voor ons project waren indrukwekkend,� aldus René Hoogeveen. “Ik heb begrepen dat onze Franse collega’s inmiddels de mogelijkheden onderzoeken om ons initiatief voor volgend jaar te adopteren. Met de mogelijkheid voor alle landen waar Microcar vertegenwoordigd is om hun eigen teams af te vaardigen naar deze Europese versie van de Microcar Tour de France. Als initiatiefnemer van het project ben ik daar best een beetje trots op.�
Categorie:
Tag(s):