zondag, 3. september 2006 - 23:49

Eigenzinnige Franse Limousine: Citroën C6

Winterswijk

Jaarlang stond Citroën bekend om auto-ontwerpen met karakteristieke trekken. Zo waren er reeds de DS, de vrolijke eend, GSA en CX die van zich lieten spreken; de hydraupneumatische vering was revolutionair, en de carroserie en interieur waren anders van opzet dan andere auto's in hun klasse. De Citroën kon dan ook rekenen op een eigen groep liefhebbers en rijders.

Begin jaren tachtig stapte men een beetje van deze eigenzinnige punten af en begon meer conventionele auto's te fabriceren.

Tot 2001, met de komst van de nieuwe C modellen. Hier kwam het karakter van vroeger weer om de hoek kijken. Na de C5, C3, C3 Pluriël, C2, C4, C8 kwam in de tweede helft van 2006 het topmodel van Citroën op de markt, de C6.

De C6 is de auto die door de Stichting Winterswijk.org werd gereden in de omgeving van Winterswijk. De foto's zijn gemaakt bij de Tricot.

Het bijzondere lijnenspel is tekenend voor deze Franse limousine; bijzonder vormgegeven achterlichtunits, doorlopend in de D-stijl, Coupé-achtig uiterlijk, een krachtige achterzijde en een rustige voorkant.

Binnen is het één en al luxe, de auto is uitgerust met navigatie, gescheiden klimaatcontrole, lederen bekleding, uiterst comfortabele zittingen, cruise control, head-up display (projectie van belangrijke gegevens op de voorruit) etc.

Wat bij het wegrijden opvalt is het gemak waarmee de auto van 1846kg in beweging wordt gebracht. De 2,7 liter HDiF V6 dieselmotor met 208 pk in combinatie met een 6 bak automaat, heeft geen enkele moeite met accelereren. De automaat kan ook met de hand geschakeld worden.

Voor de veiligheid zijn o.a. ABS, stabiliteitsregeling, tractiecontrole, hoofd-/gordijnairbags, remassistentie en een revolutionaire voetgangersbeveiligingssyteem aanwezig.

Als de bestuurder in slaap dreigt te vallen en begint de rijbaan te verlaten, dan zorgen trillingen in de stoel voor het alarmeren van de bestuurder.

Rijden in de auto vergt geen aanpassingen van de bestuurder, alle functies zitten daar waar je ze verwacht. De functies werken ook allemaal intuitief en direct. Ondanks de lengte van bijna 5 meter (4.91mtr) heb je niet echt het gevoel met een grote auto onderweg te zijn. Wel zijn de uiterste hoeken van de C6 moeilijk (niet) zichtbaar.

Voor een prijs vanaf 55.000 euro krijg je heel veel waar voor je geld en zul je zeker de sleur van Audi, BMW en Mercedes Benz breken.

Gegevens geteste exemplaar

ALGEMEEN
carrosserie 5-deurs, hatchback
transmissie 6 v, seq. autom.
brandstof diesel
algemene garantie 2 jaar, carrosserie garantie 12 jaar

MOTOR
aantal cilinders 6, in V-vorm
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 2720 cm3
boring x slag 81,0 x 88,0 mm
compressieverh. 17,3:1
max. vermogen 208 pk
4000tpm
max. koppel 440 Nm
1900tpm
brandstofsysteem common rail
klepbediening dohc
turbo ja, met intercooler
katalysator partikelfilter

ONDERSTEL
aandrijving voor
wielophanging voor onafh., McPherson
wielophanging achter onafh., dwarsarmen
vering voor hydroactief
vering achter hydroactief
stabilisator voor ja
stabilisator achter ja
remmen voor gev. schijven
remmen achter gev. schijven
bandenmaat 245/45R18
draaicirkel 12,4 m

MATEN & GEWICHTEN
lengte 4,91 m
breedte 1,86 m
hoogte 1,46 m
wielbasis 2,90 m
spoorbreedte voor 1,58 m
spoorbreedte achter 1,55 m
massa leeg 1846 kg
max. toelaatbare massa 2335 kg
laadvermogen 489 kg
aanhanger geremd 1700 kg
aanhanger ongeremd 750 kg
kogeldruk 70 kg
dakbelasting 80 kg
inh. bagageruimte 421 l
inh. brandstoftank 72 l

PRESTATIES
topsnelheid 230 km/h
acceleratie 0-100 km/h 8,9 s
verbruik binnen beb. kom 12,0 l/100km
verbruik buiten beb. kom 6,8 l/100km
verbruik gecombineerd 8,7 l/100km
CO2 uitstoot 230 g/km
Categorie:
Tag(s):