vrijdag, 17. november 2006 - 19:38

Finish in New York bij de Ferrari Panamerican

New York

Vanochtend werd een tocht van Brazilië naar New York over een afstand van 20.000 mijl op succesvolle wijze afgesloten, toen twee Ferrari’s 599 de finishlijn bij de New York Stock Exchange passeerden.

De Panamerican 20.000 betekende de meest recente en meest overtuigende test van Ferrari’s nieuwste model, de 599 GTB Fiorano. Tijdens een reis over 15 vaak slopende etappes reed een team van 48 journalisten die elkaar afwisselden van Belo Horizonte in Brazilië tot aan de Argentijnse pampa’s; door het Andes-gebergte en over bergpassen op ruim vier kilometer boven zeeniveau; dwars door de tropische regen-wouden in Midden Amerika en door Mexico en de Verenigde Staten, met een laatste stop in Canada alvorens de eindbestemming in New York te bereiken.

Het is niet de eerste keer dat Ferrari een dergelijke reis initieerde. In 1997 stuurde de onderneming een F355 op pad voor een reis rond de wereld. Vorig jaar volbrachten twee 612 Scaglietti’s bovendien een tocht door China, de eerste keer dat een autofabrikant een dergelijke prestatie neerzette.

Autosportliefhebbers zijn gewend Ferrari op Formule 1 circuits tegen te komen en hebben waardering voor de speciale racetalenten van het merk. Maar deze lange tests op de openbare weg zijn in twee speciale opzichten bijzonder belangrijk.

Allereerst tonen ze aan dat hedendaagse Ferrari’s voor elk type ondergrond geschikt zijn. Ter illustratie: de afgelopen tien jaar is het gemiddelde jaarkilometrage van Ferrari-bezitters verdubbeld. Ten tweede brengen deze tests de Ferrari’s dichter bij een grote groep liefhebbers, buiten de reguliere racefans. Ferrari’s zijn tot in de verste uithoeken van de aardbol in één oogopslag herkenbaar, van de geplaveide wegen tot aan de oevers van Lake Titicaca. Deze ontdekkingsreis bevestigt opnieuw de iconische status van Ferrari als de belichaming van een droom.

Vandaag was op Wall Street de gevel van de Stock Exchange getooid met het handelsmerk van Ferrari: het steigerende paard. Speciaal voor de ceremonie was een tribune neergezet en Maurizio Parlato, President en CEO van Ferrari North America, was aanwezig voor een speech om de auto’s te verwelkomen. De finishlijn vertegenwoordigde bovendien ook een grote symbolische waarde. Gedurende ruim 50 jaar is de VS de belangrijkste markt voor Ferrari en veel klanten maken deel uit van de Amerikaanse zakelijke instanties.

In zijn speech benadrukte de heer Parlato dat de auto’s hun buiten-gewone betrouwbaarheid hebben onderstreept door de tocht over de ruige wegen van het Andes-gebergte te voltooien met slechts minimale beschadigingen aan de banden en velgen. De enige behoefte van de auto’s bestond uit het regelmatig verversen van de olie, afkomstig van Shell, dat gedurende de tocht ter plekke assistentie bood.

De 599 GTB Fiorano is een tweezits berlinetta met een V12 krachtbron, de krachtigste motor ooit geproduceerd in de Ferrari-fabriek in Maranello. Dit nieuwe model is voorzien van de meest moderne technologieën die Ferrari ooit in een tweezitter met midden-voor motor heeft verwerkt. Daarmee is de 599 nu al de nieuwe maatstaf op het gebied van sportiviteit, rijplezier en design.

De twee 599 GTB Fiorano’s bereikten het einde van hun tocht in New York met slechts enkele kleine aanpassingen die hen in staat stelden het hoofd te bieden aan zelfs de ruigste wegen. Ter bescherming van de bodemplaat werd in plaats van standaard kunststof een 4 mm dikke aluminium plaat gebruikt en de set-up van de schokdempers werd iets verhoogd om de ruwe ondergrond te kunnen bedwingen. In alle andere opzichten waren de auto’s gelijk aan de reguliere productieauto’s, met een 620 pk sterke, van de Enzo afgeleide 5.999cc V12 motor met een maximum koppel van 62 kgm bij 5.600 tpm. De 599 GTB Fiorano sprint in een verpletterende 3,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en bereikt een topsnelheid boven de 320 km/u. Beide auto’s waren uitgerust met een zestraps F1 transaxle versnellingsbak.

Ferrari maakt van deze gelegenheid gebruik om de sponsoren te bedanken die dit avontuur mogelijk hebben gemaakt. Speciaal Shell, een langdurige partner van Ferrari, ook in de Formule 1, dat tijdens de tocht assistentie bood en voor een reeks high-performance brandstoffen en smeermiddelen zorgde. Maar ook Alcoa, een strategische partner voor de productie van de aluminium chassis’ die standaard worden toegepast in de voltallige hedendaagse modelreeks van Ferrari; de FIAT groep, die voor het transport zorg droeg met behulp van het Iveco transportsysteem en de volgauto’s van FIAT en Alfa Romeo, een merk dat in de Verenigde Staten grote belangstelling trok; en Case IH – de wereldwijde marktleider op het gebied van agrarische toepassingen – en tot slot Pirelli, voor de banden, Puma voor de outfit van het Panamerican team, Saima Avandero voor de logistiek, en BuonItalia.

Ferrari in Noord en Zuid Amerika
Noord Amerika is de belangrijkste markt voor Ferrari – met een verkoopaandeel van 30% - en ongeveer 1.550 verkochte auto’s per jaar. De belangrijkste Amerikaanse markt is Californië (27%), gevolgd door het Noordoosten (16%), Florida (11%), Texas (7%) en Chicago (6%). In 1995 werd het aantal Ferrari-vestigingen in Noord Amerika uitgebreid tot 36 (32 in de Verenigde Staten en 4 in Canada), toen twee nieuwe showrooms werden geopend in zowel Silicon Valley als Las Vegas. Bestaande dealers investeerden eveneens aanzienlijk om hun faciliteiten uit te breiden en hun services te verbeteren. In 2004 opende Ferrari Noord Amerika een showroom op 410 Park Avenue in New York, om haar uitzonderlijke producten op één van Amerika’s belangrijkste locaties onder de aandacht te brengen.

Om de aanwezigheid van Ferrari in Centraal en Zuid Amerika verder uit te benadrukken en bestendigen, werd Ferrari Noord Amerika vanaf januari 2006 tevens verantwoordelijk voor de landen in dit gebied. De belangrijkste markten zijn Argentinië, Brazilië, Chili, Mexico en Venezuela, met in totaal twaalf verkooppunten. Het aantal dealer-vestigingen zal verder worden uitgebreid en zal leiden tot een verdere toename van de klanttevredenheid.
Categorie:
Tag(s):