dinsdag, 7. maart 2006 - 12:32

Googlediensten relatief onbekend

De verschillende diensten die zoekmachine Google aanbiedt, blijken relatief onbekend te zijn. De waardering voor Google is wel hoog, blijkt uit een onderzoek van Search Engine Mediabureau Checkit in samenwerking met onderzoeksbureau RM Interactive.

Vooral de diensten als Google Local (93 procent kent het niet) en Google Mobile (onbekend bij 90 procent) zijn onbekend bij het publiek. Maar ook de Google Desktop kent 64 procent niet. Van Gmail heeft 50 procent van de ondervraagden nog nooit gehoord. Google Earth scoort nog het minst slecht: bijna de helft (49%) kent het niet en 18 procent gebruikt de dienst zelfs.

Er is ook gevraagd naar de invloed van het merk Google op het gebruik van een Google dienst. Voor 20 procent van de deelnemers aan het onderzoek is de aanduiding 'Google is de aanbieder' een reden om het te gaan gebruiken. Slechts 3 procent vindt dat een goede reden om de dienst niet te gebruiken. Voor ruim driekwart maakt het niet uit wie de aanbieder is.

Het imago van Google scoort wel goed. Op een schaal
van 1 tot en met 7, waarbij 7 het meest positief is, scoort Google gemiddeld een 5,0 op stellingen als 'Google loopt voorop' (5,3), 'Google wekt vertrouwen' (5,1) en 'Google
denkt eerst aan het belang van de internetgebruikers' (4,9). De laagste score (4,7) hoort bij de stelling 'Google gaat goed om met privacy'. De zoekdienst krijgt van de meerderheid
dus een ruime voldoende. Dit is in lijn met de resultaten van de Nationale Search Engine Monitor die Checkit afgelopen januari presenteerde. Daaruit bleek dat 91% van de
Nederlandse internetgebruikers Google als favoriete zoekmachine bestempelt.
Categorie:
Tag(s):