maandag, 29. mei 2006 - 8:34

Grijskenteken wet pakt service-monteur hard aan

Amsterdam

De wetgeving rondom het grijs-kenteken pakt voor de legale berijder van een bestelauto extra zwaar uit. De werknemer in vaste loondienst met een bestelauto van zijn werkgever betaald onevenredig veel belasting voor het prive-gebruik.
Al jaren worden de houders van een grijs-kenteken bestookt met onwerkbare regelgeving van de overheid om het gebruik van het grijskenteken te ontmoedigen. Voorbeelden hiervan zijn de bijzondere binnenmaten, de geblindeerde ruiten, wel of geen achterbank en minder dan honderd auto's in één wagenpark.

Dit jaar is weer een nieuwe wetgeving van start gegaan met verstrekkende gevolgen voor een kleine groep berijders welke nu juist het grijskenteken gebruiken waar het voor bedoeld is. Deze mensen zijn voor werk-zaamheden overal in Nederland en omstreken onderweg met een bestelauto van de werkgever. Zonder dit voertuig kunnen vooral service-monteurs hun werkzaamheden niet uitvoeren.

Is de bestelauto op kenteken gezet voor 1 juli 2005 dan valt deze nog onder de oude bijtellings-regeling. En deze valt voor het prive gebruik vele honderden Euro goedkoper uit voor onze service-monteur. Maar de beslissing tot aankoop van een nieuw voeruig wordt uitgevoerd door zijn werkgever, hij moet slechts afwachten wanneer deze op kenteken is gezet.

In de totaalprijs van een grijskenteken moet vanaf dit jaar BPM worden betaald, hierdoor wordt de aanschafprijs van een middelgrote bestelauto gemiddeld een vier- tot vijfduizend Euro duurder.

De werkgever en de lease-maatschappij kunnen de kosten van de BPM volledig terug-vorderen wanneer zij een BTW-nummer hebben. Zij voelen deze regeling niet terug in hun portomonee en gaan met de wetgever akkoord. Anders pakt het uit voor de berijder van de bestelauto welke het vooertuig ook prive mee naar huis neemt. Deze betaald 22% bijtelling over de aanschafprijs inclusief de BPM. De berijder betaald een bijtelling over de gehele aanschafprijs, dus ook de BPM. Deze BPM is echter door niemand aan de staat voldaan. Betalen voor iets wat nooit heeft plaats gevonden heet in het normale bedrijfsleven oplichting.

De bijtelling over de aanschafwaarden inclusief de BPM is een onterechte verhoging welke onze service-monteur vele honderden Euro per jaar meer gaat kosten.
Categorie:
Tag(s):