woensdag, 6. september 2006 - 14:28

Heroes Legend Ride naar Dakar

Dordrecht

Van 3 t/m 17 maart 2007 organiseert veelvoudig Dakar-winnaar Hubert Auriol voor de tweede maal de Heroes Legend Ride naar Dakar. De deelname staat open voor iedereen die van een avontuurlijke 4x4-rit of een uitdagende motortocht houdt in het spoor van de Parijs-Dakar wedstrijdrijders. “Velen dromen er van om eens met een 4x4-auto of een motor de tocht naar Dakar te maken.

De Heroes Legend maakt het mogelijk deze droom waar te maken,� aldus Eric Verhoef. De Nederlandse 10-voudige Dakar-deelnemer is door organisator Auriol in de organisatie opgenomen.

In maart volgend jaar wordt de tweede editie van de Classic Ride to Dakar georganiseerd. Op 3 maart vertrekken de deelnemers, zoals het hoort vanuit Parijs en natuurlijk aan de voet van de Eiffeltoren, voor een 6.500 kilometer lange tocht over ruwe onverharde paden en door de zandduinen, om uiteindelijk aan de oever van Lac Rose te finishen. Kilootjes armer maar een levenservaring rijker.

Het principe
Het concept van de Heroes Legend is simpel. “Vele 4x4-rijders dromen er van om eens met hun auto de Dakar route na te rijden. Niet op snelheid, maar puur als avontuur en met overnachtingen in een tentenkamp in de woestijn. Het is geen race tegen de klok en teamprestaties en kameraadschap staan hoog in het vaandel. De deelnemers weten zich ondergebracht in een goede organisatie die zich ten doel heeft gesteld iedereen aan de finish te brengen in Dakar. Haalbaar dus voor iedereen door ook de kosten binnen de perken te houden,� aldus mede-organisator Eric Verhoef.

Heroes Legend is er voor vierwielaangedreven auto’s en voor enkele klassieke, legendarische motoren van Yamaha en BMW. Het deelnemende team bestaat uit een 4x4-auto en een motorfiets. Alle leden van het team, dat bestaat uit drie of vier personen, mogen bij toerbeurt op die motor rijden. De andere leden rijden in de 4x4-auto, die ook de klassementsproeven rijdt.

80 teams
Eén motor, één 4x4-auto, drie of vier personen: zo ziet een Heroes Legend-team er uit. Elk team bepaalt zelf wie van hen de auto bestuurt en wie er op de motor rijdt en wanneer. Ruilen van stuur mag zo vaak als gewenst. Met elke dag één of twee proeven die meetellen voor het klassement – zo’n 300 kilometer van de gemiddeld 500 die per dag worden afgelegd – is er voor ieder niveau iets te beleven. Zowel ervaren woestijnratten als debutanten in het woestijnzand komen aan hun trekken. In tegenstelling tot vorig jaar rijden nu ook de 4x4-wagens de special stages die meetellen voor het klassement. De 4x4’s dragen dus in gelijke mate bij aan de teamprestatie. Elke teamsamenstelling is mogelijk, van gezin tot vriendenclub; bovendien kan de organisatie helpen om een team bijeen te brengen.

De wedstrijd
Heroes Legend is geen race tegen elkaar, maar met elkaar. Het doel is alle deelnemers ’s avonds voor het donker in het bivak te laten zijn en iedereen te laten aankomen in Dakar. Eric Verhoef: “Het klassement is van ondergeschikt belang: er is wel een winnaar, maar er zijn geen verliezers.�
De bivaks, op vaak sprookjesachtige locaties midden in de woestijn, ver van de bewoonde wereld, versterken de teamspirit. Daar komt iedereen ’s avonds samen, daar worden de verhalen verteld en de ervaringen gedeeld.

De route
Na de start op de Place du Trocadero, aan de voet van de Eiffeltoren, zijn er twee klassementsproeven in Europa – één in Zuid-Frankrijk en één in Spanje - alvorens de oversteek naar Marokko te maken. Daar rijden de Heroes door adembenemende landschappen via het Atlasgebergte naar het zuiden, door de uitgestrekte woestijn van Mauritanië naar het kleurrijke Senegal.

In de proeven komt het aan op gelijkmatigheid, regelmaat en navigatie. De weg van A naar B vinden met behulp van het roadbook en kompas, rijden met een gemiddelde snelheid, de auto of motor beheersen in ruw terrein: daar gaat het om.

In de klassementsproeven voor de wagens geldt dezelfde puntentelling als voor de motoren. Ook voor hen zijn er speciale proeven waarin regelmatigheid (gemiddelde snelheid) en navigatie de uitslag bepalen. De punten van de auto en de motor binnen één team worden opgeteld en tellen mee voor het algemeen klassement.

De teams die niet willen of kunnen meedoen aan de off road-proeven voor de auto's volgen een speciale verbindingsroute naar de finish. Ook dan tellen de regelmaat en de gemiddelde snelheid en zijn er punten te verdienen voor het algemeen klassement.

De auto
De auto moet verplicht een 4x4 van maximaal 10 jaar oud zijn en in een uitstekende mechanische conditie verkeren om de 6.500 km van Parijs naar Dakar veilig en verantwoord te kunnen afleggen. De wagens moeten in staat zijn grote stukken off-road te kunnen rijden, waarbij dieselauto’s de voorkeur genieten, omdat benzine in bepaalde gebieden (Mauritanië) niet of nauwelijks verkrijgbaar is.

Er is geen bijzondere uitrusting nodig, zoals rollbars of extra grote brandstof-tanks, maar zwaardere schokdempers zijn aan te raden. De 4x4-wagens moeten de beschikking hebben over ten minste twee reservewielen, een schop, sleep-touwen, zandrijplaten, GPS en een tripmaster. Ook worden alle auto’s uitgerust met een E-track-systeem (satelliet volgsysteem) dat de veiligheid waarborgt en de deelnemers exact kan volgen op het traject.

Hubert Auriol
Op Tweede Kerstdag 1978 stond Hubert Auriol als één der eersten aan de start van de allereerste Parijs-Dakar. In de jaren erna werd hij enkele malen winnaar van de rally, zowel bij de motoren als bij de auto’s. In 1995 werd hij wedstrijd-leider en directeur van de organisatie tot 2003. Vorig jaar nam hij nog deel in een ISUZU Rodeo. De droom die Auriol destijds had, ziet hij nu terug bij de deelnemers aan Heroes Legend. “Ik zie dezelfde schittering die ik toen had, in de ogen van de mensen nu. De droom om Dakar te bereiken leeft bij heel veel mensen,’’ aldus Auriol. “Maar in de huidige tijd is het vrijwel niet meer te realiseren. De Dakar Rally is voor ‘gewone’ mensen te duur en te veel een wedstrijd geworden. Heroes Legend biedt mensen de kans om met de auto of op de motor naar Dakar te gaan. Het is haalbaar voor iedereen.’’

Auriol (54) bedacht en leidde de eerste Heroes Legend samen met de Nederlanders Henk Verschuren en Roel den Braven. De Brabantse ondernemers zijn al jaren betrokken bij de Dakar Rally. Verschuren deed zelf mee in 2003 en Den Braven was sponsor van toprijders als Eric Verhoef.
De eerste editie van Heroes Legend was een succes. Alle teams haalden de finish en de droom van velen kwam uit. “In het team dat won, zat een man die al acht keer had meegedaan aan de Dakar Rally,’’ vertelt Auriol. “Alle keren was hij uitgevallen. Maar nu kon hij zijn droom zien uitkomen. Als ik de vreugde, de emotie, het pure geluk van zo’n man zie aan de finish bij het Lac Rose, weet ik dat we veel mensen dat gelukzalige gevoel kunnen geven.’’

Data: start op 3 maart 2007 in Parijs,
finish 17 maart aan het Lac Rose bij Dakar
Parcours: Frankrijk, Spanje, Marokko, Mauritanië, Senegal

Teams: maximaal 80 teams, bestaande uit drie of vier personen, een motor en een 4x4-auto
Auto’s vierwielaangedreven auto’s tot 10 jaar oud

Motoren: Yamaha XT500 of BMW R80GS / R100GS
Klassement: algemeen teamklassement en Iron man-klassement

Inschrijfgeld: 14.500 euro per team van drie personen
Informatie: www.heroeslegend.com
Categorie:
Tag(s):