dinsdag, 14. maart 2006 - 11:52

Historische terugblik Grand Prix Maleisië

Sinds 1999 wordt er in Maleisië een Grand Prix verreden op het toen gloednieuwe circuit van Sepang. Bij de eerste aankomst op het circuit zijn alle teams te spreken over de uitstekende faciliteiten. Er zijn enorme pitboxen met prachtige hospitality ruimten.

En nog steeds behoort Sepang tot de modernste circuits ter wereld. Het circuit heeft een brede baan met een paar lange rechte stukken en valt bij vrijwel alle coureurs in de smaak.

Tijdens de eerste Grand Prix in Maleisië, voorlaatste race van seizoen 1999, nadert het seizoen zijn ontknoping. Michael Schumacher is eerder dan verwacht hersteld van zijn beenbreuk, opgelopen in de Grand Prix van Groot-Brittannië. Hij maakt tijdens deze race zijn rentree om zijn teamgenoot Eddie Irvine aan de zege te helpen. En dat lukt, hij behaalt met bijna een seconde voorsprong de eerste startplaats. Aanvankelijk neemt hij de leiding in de race, maar laat al snel Irvine passeren. Irvine wint de race en wordt leider in het kampioenschap. Aanvankelijk werden de Ferrari's gediskwalificeerd wegens een onreglementaire wagen, maar dit besluit wordt later ongedaan gemaakt.

Een jaar later, in 2000, is Maleisië de laatste Grand Prix van het jaar. Schumacher is al zeker van zijn titel en rijdt wederom naar pole position en wint de race. Door de derde plaats van Rubens Barrichello behaalt Ferrari ook het wereldkampioenschap bij de constructeurs. In 2001 zijn pole position en de overwinning weer voor Michael Schumacher. De titel 'held van de dag' gaat echter naar de Nederlander Jos Verstappen. Hij vertrekt van de achttiende startplaats, maar ligt na twee bochten op de zesde plaats. Er komt een tropische regenbui en veel coureurs spinnen. Verstappen blijft echter rijden en rijdt zelfs even rond op een podiumplaats. Als het weer echter opklaart, beginnen de topteams aan hun opmars en Verstappen belandt met een zevende plaats net buiten de punten.

In 2002 raken Michael Schumacher en Juan Pablo Montoya met elkaar in de clinch in de eerste bocht, beide coureurs hebben schade en vallen terug. Ralf Schumacher profiteert optimaal en wint de race. In 2003 staat voor het eerst niet Michael Schumacher op pole. De eer gaat deze keer naar Fernando Alonso. Voor het eerst in negentien jaar staat er weer een Renault op pole. Naast Alonso staat zijn teamgenoot Trulli. In de race kunnen de Renaults nog niet meevechten voor de overwinning, Alonso wordt wel derde. Kimi Raikkonen wint zijn eerste Grand Prix in de Maleisische hitte.

Ook in 2004 was de race in Maleisië een plaats waar het nieuwe talent zich liet zien. In de training was het nog Mark Webber die met een tweede plaats de Jaguar op de eerste startrij zet. Helaas, als de race van start gaat laat zijn auto hem in de steek en valt hij snel terug. In die race is het echter Jenson Button die zijn allereerste podium scoort achter winnaar Michael Schumacher en Juan Pablo Montoya.

In 2005 begint Fernando Alonso zijn sterke opmars van seizoen 2005 in Maleisië. In de eerste race van dat seizoen moet hij nog genoegen nemen met de derde plaats. In Maleisië loopt alles op rolletjes, pole position en de overwinning. Maar ook is er weer plaats voor nieuwe combinaties op het podium. Jarno Trulli wordt tweede en scoort de allereerste podiumplaats voor Toyota. Nick Heidfeld wordt derde en staat voor het eerst met een Williams op het podium.

De race in 2006 zal gaan over 56 ronden van 5,543 kilometer. En wordt meestal gekenmerkt als de heetste race in het seizoen. Vorig jaar ging de drinkinstallatie van Fernando Alonso kapot. Hij was zo uitgeput dat hij haast zijn bokaal niet meer op kon tillen.

Wist u dat?...
- Johnny Herbert hier in 2000 afscheid nam van de Formule 1 als actief coureur.
- Herbert nu actief is als Sporting Relations Manager van het MF1 Racing-team.
- Rubens Barrichello in 2003 als enige deze race zonder het HANS (Head And Neck Support) systeem rijdt. Omdat hij zijn crash in de voorgaande race verwijt aan dit systeem.
- De Maleisiër Alex Yoong de enige uit zijn land is die Formule 1 heeft gereden.
- Yoong reed in 2001 drie Grands Prix voor Minardi ter vervanging van Tarso Marques.
- In 2002 reed hij bijna een heel seizoen, in Hongarije en België werd hij vervangen door Anthony Davidson.
- Davidson in 2005 deelnam aan de Maleisische Grand Prix ter vervanging van Takuma Sato.
- Sato was te ziek om aan de heetste race van het jaar deel te nemen.
- Michael Schumacher tijdens de eerste vier edities van deze race op pole stond.
- Jarno Trulli zijn podiumplaats in 2005 opdroeg aan een overleden vriend.
- B·A·R de race vorig jaar geweldig verprutste door met twee wagens na twee rondes te stranden met twee kapotte motoren.
Categorie:
Tag(s):