donderdag, 13. juli 2006 - 18:43

iDEAL betaalmethode nog geen succes

Online aankopen afrekenen lijkt iets gemakkelijker geworden dankzij de introductie van nieuwe online betaalmethoden zoals iDEAL in oktober 2005. Dit is een systeem waarbij de consument afrekent in zijn vertrouwde betaalomgeving op basis van de beveiligingsmethodes van de eigen bank. De consument gebruikt bij de betaling dezelfde hulpmiddelen als bij een betaling via internetbankieren, zoals zijn pinpas of een eenmalige code die hij via sms ontvangt.

Toch rekent de consument nog voornamelijk af op andere manieren, zoals met een acceptgiro (25% betaling van tevoren, 56% betaling na levering), met een overschrijving via
internetbankieren (47%) of met behulp van het opgeven van creditcardgegevens (25%). Dit blijkt uit een landelijk representatief onderzoek naar het betaalgedrag via internet,
uitgevoerd door Millward Brown onder 421 consumenten.

Wie snel zijn online aankopen wil afrekenen, was tot de komst van iDEAL vooral aangewezen op de creditcard. Hiermee vielen vooral de jongeren buiten de boot, want die beschikken
meestal niet over een creditcard; jongeren onder de 18 jaar mogen zelfs nog geen creditcard gebruiken. Met de betaalmethode iDEAL, een initiatief van ABN AMRO, Rabobank,
ING Bank en Postbank, moet daar nu verandering in komen.

Echter, slechts 14% van de Nederlanders maakt op dit moment gebruik van deze betaalmethode. Terwijl toch bijna 40% van alle leeftijdsgroepen aangeeft zelfs meer te
willen kopen via internet als ze sneller en gemakkelijker online kunnen betalen, bijvoorbeeld via hun pinpas. Kortom, de interesse om te betalen via nieuwe betaalmethoden is er wel, maar de consument is blijkbaar nog niet voldoende bekend met de beschikbare mogelijkheden op het web.
Categorie:
Tag(s):