woensdag, 20. december 2006 - 16:13

In veel autostoelen gevaar voor whiplash

Den Haag

In een onderzoek van de ANWB met haar zusterclubs en andere Europese organisaties zijn 28 autostoelen getest op hun vermogen om ernstig nekletsel zoals whiplash tegen te gaan. De verschillen zijn groot, ook nu er steeds meer speciale systemen ter voorkoming van whiplash worden toegepast. Teleurstellend zijn de slechte stoelen van de VW Fox en BMW 5-serie. Van de 28 geteste stoelen zijn er twee slecht en negen matig.

Het gevaar om whiplash op te lopen bij een botsing van achterop is bij die VW en BMW zeer groot. In een Volvo of Saab is de kans op letsel van de halswervelkolom klein door de goede constructie van de stoelen en hoofdsteunen.

De stoelen werden op een crashbaan gemonteerd op een slede, waarop drie verschillende achteropbotsingen werden nagebootst. In de stoel was een dummy geplaatst met een groot aantal instrumenten die de krachten en versnellingen in de halsstreek registreren. Grote bewegingen van hoofd en bovenlichaam ten opzichte van elkaar duiden op een slechte bescherming tegen whiplash.

Een goede stoel vangt hoofd en bovenlichaam gelijkmatig op. Daarvoor is een goede passing op inzittenden van verschillende lengtes belangrijk, vooral de instelling van de hoofdsteun. Deze moet dicht bij het achterhoofd geplaatst zijn. Opmerkelijk in dat opzicht is dat de hoofdsteunen van de Volvo’s vast op de rugleuning staan, niet instelbaar zijn, maar zo gevormd zijn dat ze voor alle mogelijke lengtes geschikt zijn. Fout instellen is dus niet mogelijk.
Categorie:
Tag(s):