In 2005 is er 215 keer een beroep gedaan op het IMA. Een klein deel hiervan (2%) is puur informatief. Het merendeel heeft betrekking op specifieke situaties van asielzoekers. Globaal zijn de binnengekomen vragen onder te verdelen in de volgende categorieën:
- vragen over beëindiging individuele (asiel-) procedures en opvang (49%)
- vragen over de voortgang van individuele procedures/meldingen van probleemsituaties (15%)
- vragen over (uitgeprocedeerde) asielzoekers in psychische nood (13%)
- vragen over de medische behandeling van (uitgeprocedeerde) asielzoekers (7%)
- vragen over gescheiden uitzetting van gezinnen (5%)
- vragen over problemen als gevolg van verhuizing en sluiting AZC's (4%)
- vragen over asiel en werk (2%)
- vragen over asiel en opleiding (2%)
In 2006 blijft de algemene helpdeskfunctie van het IMA bestaan, maar wil Vluchtelingenwerk zich daarnaast op drie specifieke doelgroepen richten:
Gemeenten: ondersteuning bieden bij de uitvoering van procedures rond de opvang van asielzoekers na een herhaalde asielaanvraag en daarnaast juist probleemsituaties aankaarten bij gemeenten.
Onderwijsinstellingen: ondersteuning bieden bij het inspelen op de specifieke zorgbehoefte van asielzoekersleerlingen.
GGz-instellingen: begeleiding bieden bij de aanvragen voor verblijf en behandeling en het signaleren van collectieve knelpunten rond uitgeprocedeerde asielzoekers in psychische nood.