vrijdag, 4. augustus 2006 - 18:15

Massa maakt indruk, Doornbos vierde op vrijdag

Ferrari-coureur Felipe Massa vloog vanmiddag tijdens de tweede vrije training over de Hungaroring, het circuit waarop zondag de Grand Prix van Hongarije verreden wordt. De Braziliaan reed een 1:21.778 en was daarmee ruim 1,3 seconde dan de man op de tweede plaats, Renault-coureur Fernando Alonso.

De Spanjaard staat wel voor zijn grootste concurrent en Massa's teamgenoot, Michael Schumacher, die slechts achtste werd. Ook Robert Doornbos was weer van voren te vinden. Vorige week werd hij nog derde, vandaag was de vierde plek zijn deel. Christijan Albers moest het doen met een twintigste tijd.

Giancarlo Fisichella liet zien de slechte vorm van Renault in Duitsland niet te willen doorzetten en werd derde, vlak achter teamgenoot Alonso. Ook Toyota lijkt de weg naar boven vast te houden. Coureurs Ralf Schumacher en Jarno Trulli vinden we terug op een zesde en zevende plek.

De middagsessie was nog geen vijf minuten onderweg en Super Aguri-coureur Sakon Yamamoto vloog van de baan, gevolgd door MF1 Racing-testcoureur Marcus Winkelhock. Na een klein kwartier was het de beurt aan Robert Doornbos, waarna het circuit even schoongemaakt moest worden.

Toen de baan schoon was kon iedereen weer zijn tijd proberen te verbeteren. Hoewel Massa in de tweede vrije training ruim sneller was dan de rest, zijn tijd was niet sneller dan die van de snelste man van vanochtend, Kimi Raikkonen. De McLaren-coureur reed in de middag slechts de vijfentwintigste tijd. De Fin gaf meer dan vier seconden toe op de tijd van Massa.

Terug naar het circuit, waar menig coureur verrast lijkt door de koele temperaturen en de opdrogende baan in Hongarije. Fisichella was er vanochtend al vanaf geschoten en deed dat nu weer. Ook Christijan Albers herhaalde zijn spin van vanochtend in de middagsessie.

En ook Red Bull Racing-coureur Christian Klien vloog van de baan, net als één van de twee coureurs van het tweede team van Red Bull, Scuderia Toro Rosso. Vitantonio Liuzzi was één van de vele coureurs die een momentje hadden in bocht 1.

Dit alles bij een temperatuur van 20 graden, een baantemperatuur van 28 graden en een luchtvochtigheid van 75 procent. Normaal gesproken is het meer dan 30 graden en de vraag is wat deze koelere temperaturen betekenen voor met name het verschil in de banden. Michelin deed het altijd goed als het warm was, maar de zeges van Bridgestone van de afgelopen paar races waren ook in snikhete omstandigheden. Alles is anders op de Hungaroring dit jaar.
Categorie:
Tag(s):