zaterdag, 14. januari 2006 - 15:20

Toyota presenteert TF106 aan de wereld

Het Formule 1-team van Toyota heeft vandaag als eerste haar nieuwe bolide voor het aankomende seizoen, de TF106, officieel aan de wereld mogen presenteren. In de Franse fabriek van het team, waar ook de bekende wegauto Toyota Yaris wordt gemaakt, was het gehele team aanwezig om de nieuwe bolide te presenteren aan de wereldpers.

In de fabriek, die speciaal werd gekozen vanwege de productie van de Yaris om de link tussen de wegauto en de Formule 1-bolide te leggen, stond de bolide die eigenlijk niet geheel nieuw was voor het publiek. Op 29 november 2005 wisten de Japanners de wereld van de Formule 1 namelijk te verbazen door de TF106 al in te zetten gedurende het wintertesten. Hierdoor, en het achterliggende feit dat het team van Toyota in raptempo de nieuwe bolide in elkaar wist te zetten, hoopt de renstal op een goed seizoen met de V8 en de banden van Bridgestone.

“We zijn van mening dat het concept om ieder jaar een presentatie te houden voor de nieuwe bolide, gewoon omdat het moet, verouderd is", aldus technisch directeur Mike Gascoyne. "We verbeteren meer grote elementen op een vergrotende frequente basis. Ondanks dat dit een moeilijk proces kan zijn wat gedaan moet worden, betekend het wel dat we er zeker van zijn dat de voorraden op die plekken worden uitgegeven waar de wagen sneller van wordt, aangezien dat nodig is, en niet om de huidige onderdelen opnieuw te ontwerpen omdat we het gevoel hebben dat het moet gebeuren. Daarom zijn we doorgegaan met een proces van ononderbroken evolutie, waardoor de TF105 en de TF105B ook een vlotte overgang kende, om de TF106 vroeg te voltooien.�

Dat blijvende proces zal doorgaan met de introductie van de TF106B, die voorlopig verwacht wordt rond de zevende race van de 2006-kalender, de Grand Prix van Monaco. De kijk van het blijven verbeteren laat de filosofie van Kaizen zien, een belangrijk element van de denkwijze van Toyota, een aantal principes die het bedrijf op ieder niveau steunt, zelfs in het Formule 1-project. Het werk in de Duitse fabriek van Toyota zorgt voor een enorm voordeel vanwege het gebruik van ‘Toyota Way’ – de denkwijze van Toyota – en heeft vooral voor veel positieve prestaties gezorgd op de technische afdeling. Tsutomu Tomisa, teambaas van het Formule 1-team, kan dit bevestigen:

“Toyota Production System is een deel van Toyota Way en geeft ons de kans om alle gebieden van samenwerking effectief te verbeteren door afval te verwijderen met een blijvende verbeteringsaanpak. TPS is in alle gebieden van het merk Toyota toegepast, waaronder Toyota Motorsport en onze activiteiten in de Formule 1.� De directeur van het automerk Toyota, John Howett, voegde daar aan toe: “Iedere dag zien we de voordelen die TPS ons brengt. We hebben een speciale TPS groep in Keulen laten maken en door TPS door de hele fabriek te laten gaan hebben we de tijden kunnen verkorten, de kosten kunnen drukken, de efficiëntie over het algemeen kunnen verbeteren en een positieve indruk achter kunnen laten op alle gebieden.�

Het inzetten van de TPS heeft ook een grote rol gespeeld op de motorafdeling van Toyota, waar de nieuwe krachtbron van de TF106 werd gefabriceerd. Hierdoor kon het team al vroeg debuteren met de bolide, zodat men zo veel mogelijk ervaring op kon doen met de V8-motor en de banden van Bridgestone. Dit was nodig om het gehele pakket te bekijken, waardoor de optie om de TF105B in te zetten tijdens de wintertests verviel. Luca Marmorini, technisch directeur op het gebied van de motorenafdeling, vertelde:

“Met de stap van V10 naar V8-motoren in 2006 is het extreem voordelig geweest om het pakket van de TF106 al in de tests van november en december in te hebben gezet. Als men zou wachten tot januari zou het veel te laat zijn geweest om te reageren en verbeteren op onderdelen die lang mee moeten gaan voordat de eerste race begint. We waren in staat om een aantal twijfelpunten te bevestigen en uiteindelijk hebben we onze tijd verlengd. Alle coureurs hebben ons positieve steun gegeven in de vorm van prestaties en betrouwbaarheid, dus we hadden er al vertrouwen in dat het pakket raceklaar was, ook al stopt ontwikkeling nooit.�
Categorie:
Tag(s):