woensdag, 22. maart 2006 - 20:41

Vijftig schilderijen te zien in het huis van de meester

Amsterdam

Op de tentoonstelling Rembrandt – Zoektocht van een genie wordt Rembrandts artistieke zoektocht aan de hand van ruim vijftig schilderijen aanschouwelijk gemaakt. Te zien zijn onder andere twee lang vermiste, onlangs in Warschau opgedoken schilderijen (een Geleerde aan de lessenaar en het Meisje in de schilderijlijst). Daarnaast zullen er ook vele bekende publiekslievelingen te genieten zijn, zoals het Meisje in het venster van Dulwich Picture Gallery, de beroemde Hendrickje uit Berlijn en Rembrandts Zelfportret uit 1640.

Rembrandt was een van de grote vernieuwers van de kunst. Zijn stijl onderging door de jaren heen spectaculaire veranderingen, voortkomend uit een rusteloos zoeken naar nieuwe manieren om zijn werk tot leven te brengen. Museum Het Rembrandthuis maakt deze levenslange artistieke zoektocht aanschouwelijk met een overzicht van ruim vijftig van zijn schilderijen, aangevuld met tientallen tekeningen en prenten. De tentoonstelling omvat topstukken van musea uit de hele wereld en vele werken van Rembrandt keren voor het eerst in bijna vier eeuwen terug naar het huis van de meester.

Rembrandt van Rijn werd geboren in 1606, hij was Leidse molenaarszoon, schilder, tekenaar, etser en een van de grootste kunstenaars uit de geschiedenis. Het kwam hem echter niet aanwaaien. Rembrandt was een zoeker, die onafgebroken over de kunst moet hebben nagedacht. Dat is niet alleen af te lezen aan de ontstaansgeschiedenis van veel van zijn werken; zijn gehele oeuvre getuigt van een onafgebroken speurtocht. Op de tentoonstelling wordt Rembrandts vroege en latere werk met elkaar vergeleken, hierdoor wordt duidelijk hoe ingrijpend Rembrandts stijl door de jaren heen veranderd is.

Het ging de jonge Rembrandt bij zijn kunst om de meest natuurlijke, minst geïdealiseerde weergave van de scènes die hij verbeeldde. De schilderijen en etsen uit die vroege periode lijken ‘stills’ van turbulente films te zijn, maar een gestold moment beweegt niet. Na de voltooiing van de Nachtwacht in 1642 lijkt Rembrandt over dit probleem in een crisis terecht te zijn gekomen, versterkt door het overlijden van zijn vrouw Saskia in hetzelfde jaar. Uit die artistieke en persoonlijke crisis kwam de late Rembrandt tevoorschijn, die de afgebeelde figuren juist meestal in rust weergaf. Nu brengen de schetsmatig aangebrachte verf en het lijnenspel in de etsen de kunstwerken tot leven.

Deze werken keren voor het eerst terug naar het huis van de meester aan de Jodenbreestraat in Amsterdam, de plek waar Rembrandt ze bijna vier eeuwen geleden schilderde.
Provincie:
Tag(s):