donderdag, 23. februari 2006 - 22:43

Zomers speelgoed: Audi RS4 Cabriolet

De S4 Cabriolet is al geen stakker, maar Audi overtreft de S4 met de nieuwe RS4 Cabriolet. De 420 pk sterke V8 maakt de cabriolet tot een sportauto. Open Audi-rijden wordt nu wel heel leuk!

De RS4 Cabriolet verschilt duidelijk ten opzichte van de gewone A4 Cabriolet. De single-frame grille met gaasstructuur, de extra luchtinlaten in de voorbumper en de verbrede wielkasten verraden aan de voorkant zijn afkomst. Van opzij zien we de 18 inch lichtmetalen wielen en aan de achterkant zijn de dubbele uitlaatpijpen en de achterbumper de voornaamste verschillen.

In het vooronder van de RS4 Cabriolet ligt net al bij de Sedan en Avant een 420 pk sterke V8. Deze 4.2 liter achtcilinder is in staat een maximum toerental van 8.250 tpm te bereiken. Het maximum koppel van 430 Nm is bij 5.500 tpm volledig beschikbaar. Minimaal 90% van het koppel kan al tussen 2.250 en 7.600 tpm worden aangesproken. Dat resulteert in een zeer goede trekkracht bij alle toerentallen en in elke versnelling. De acceleratie van 0-100 km/h legt de RS4 Cabriolet in 4,9 seconden af. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h.

Om het behoorlijke vermogen en koppel over te brengen op het asfalt monteert Audi haar beproefde Quattro-vierwielaandrijving. De RS4 Cabriolet maakt gebruik van de laatste generatie Quattro. Het vermogen wordt standaard voor 40% naar de voorwielen en 60% naar de achterwielen gestuurd. Indien de situatie daarom vraagt kan het vermogen worden verdeeld tussen de voor- en achteras. Het DRC (Dynamic Ride Control) beperkt overhellen in de bochten en zorgt daardoor voor een superstrakke wegligging. De bredere spoorbreedte vóór en achter dragen eveneens bij aan de sportieve wegligging. Om meer gevoel te krijgen met de besturing paste Audi de stuurbekrachtiging aan.

Het interieur van de RS4 Cabriolet heeft een sportievere uitstraling gekregen dankzij het bijzondere en sportief ogende stuurwiel. Behalve dat heeft Audi rijkelijk gebruik gemaakt van aluminium en carbon om de sportieve sfeer extra te benadrukken. In de RS4 Cabriolet treffen we, in tegenstelling tot de Sedan en Avant, geen sportstoelen aan. Volgens Audi heeft de cabriorijder meer behoefte aan een paar goede en comfortabele stoelen. De sportstoelen zijn wel als optie leverbar.

Vanaf deze zomer zal de RS4 Cabriolet de RS4 Sedan en RS4 Avant komen versterken. Het wordt een mooie zomer!
Categorie:
Tag(s):