vrijdag, 9. februari 2007 - 11:17

15% Meer storingen aan CV tijdens koude winterdagen

Amsterdam

Het gemiddelde aantal storingsmeldingen tijdens vriesdagen stijgt met 15% ten opzichte van een dag met temperaturen boven nul. Dat blijkt uit onderzoek van energieonderneming Nuon, over het gebruik en onderhoud van cv-ketels in Nederlandse huishoudens.

Bij de stijging van het aantal storingen speelt ook een gevoelsmatig aspect mee. Tijdens vriesdagen waarop de zon schijnt stijgt het aantal storingen met 10%. Mensen ervaren een storing dan als minder urgent omdat het zonnetje toch enigszins warmte in huis brengt. Echter, op donkere en grauwe vriesdagen stijgt het aantal storingen met 15%. Voor mensen heeft het dan meer urgentie om een storing aan de ketel snel te laten verhelpen.

Uit het onderzoek blijkt dat zeker de helft van de Nederlandse huishoudens geen storing verwacht aan de ketel in de winterperiode. Toch heeft 1 op de 2 Nederlanders wel eens last gehad van een storing aan de cv-ketel. Om storingen snel op te kunnen lossen heeft 70% van de huiseigenaren een service- en onderhoudscontract voor de cv-ketel afgesloten. Vooral het schoonmaken en afstellen van de ketel wordt namelijk liever niet zelf gedaan. Bij een storing van de ketel zonder een onderhoudscontract schakelt het merendeel alsnog een installateur of onderhoudsbedrijf in. 23% vraagt familie of vrienden om naar de cv-ketel te komen kijken. De ketel bijvullen en ontluchten, daar is de gemiddelde Nederlander wel bedreven in. 60% geeft aan dit zelf doen.

De helft van de Nederlanders weet dat een cv-ketel gemiddeld 15 jaar meegaat. Meer dan een kwart is er echter van overtuigd dat een ketel langer meegaat dan daadwerkelijk het geval is. Het gevolg is dan ook dat bijna 10% van de cv-ketels in Nederland de gemiddelde levensduur van 15 jaar overschrijdt. Dat een vervanging van een 15 jaar gewone cv-ketel door een nieuwe hr-ketel minimaal een besparing van minimaal € 258,- per jaar oplevert weet slechts 7% van de Nederlanders.

Als Nederlanders meerdere dagen zonder verwarming of warm water komen te zitten, lost maar liefst 90% dit op door extra warme kleding aan te trekken. 60% geeft dan ook aan vooral de verwarming te missen tijdens een storing. Ook wordt er vaak gekozen om net zo lang te gaan bellen totdat een monteur komt. Vrouwen doen dat meer dan mannen en ouderen vaker dan jongeren. Ergens anders logeren totdat een storing is opgelost is voor 70% van de Nederlanders geen optie.

Het onderzoek is uitgevoerd in januari 2007 onder 500 respondenten. Nuon start 8 februari de campagne ‘Wanneer stopt uw cv ermee?’. Hiermee beoogt de energieonderneming een groter bewustzijn te creëren over de noodzaak van frequent onderhoud aan de cv-ketel.
Provincie:
Tag(s):