woensdag, 17. januari 2007 - 10:05

€ 325.000 voor Creative Fashion City Amsterdam

Amsterdam

De gemeente Amsterdam heeft een bedrag van € 325.000 toegekend aan het project Creative Fashion City Amsterdam. Dit is een initiatief dat Amsterdam internationaal op de kaart zet als bruisende, internationaal georiënteerde modebestemming.

Een belangrijk onderdeel hiervan is de halfjaarlijkse Amsterdam International Fashion Week (AIFW) waarvan de eerste editie dit jaar op 20 januari begint. Met deze financiële bijdrage zal de AIFW groeien tot een zelfstandig evenement dat met ingang van 2008 zonder subsidie georganiseerd kan worden.

Wethouder Lodewijk Asscher (Economische Zaken): “De Fashion Week is in korte tijd uitgegroeid tot een evenement dat Amsterdam nationaal en internationaal als modestad op de kaart zet. Professionals uit de hele wereld komen in Amsterdam zaken doen, of doen verslag van wat er in onze stad gebeurt. Onze groeiende reputatie als modestad trekt ook bedrijven uit de andere creatieve sectoren naar Amsterdam.�

De AIFW wordt in januari en juli 2007 georganiseerd. Dit jaar werkt de AIFW samen met MTV, Fashion TV en Fashion Music TV. Naast catwalkshows en vakbeurzen worden ook lezingen en workshops georganiseerd. In 2006 trok de AIFW ongeveer 20.000 bezoekers. Naar verwachting komen er naar de twee edities in 2007 in totaal ongeveer 40.000 bezoekers, van wie ongeveer 10% uit het buitenland.

James Veenhoff (programmadirecteur): “Handel, perspectief en inspiratie: die typisch Nederlandse combinatie en Amsterdamse sfeer onderscheiden ons van andere fashionweeks. In de komende jaren zal de AIFW nog verder worden uitgebreid zodat meer mensen van de inspiratie en business van de modebranche kunnen meegenieten. Het ambitieuze gemeentebeleid en de focus op de creatieve sector zijn in deze ontwikkeling van groot belang.�

Diverse wereldmerken zoals Tommy Hilfiger, NIKE, Gstar, Mexx en Viktor & Rolf hebben in Amsterdam een (Europees) hoofdkantoor gevestigd. Ook grote modeontwerpers kiezen voor de hoofdstad door de inspirerende omgeving en de reputatie van Amsterdam als creatief centrum. Naast grote merken en ontwerpers kiezen ook steeds meer ambitieuze talenten voor de hoofdstad door de inspirerende omgeving, groeiende perspectieven op succes en de reputatie van Amsterdam als creatief centrum.
Provincie:
Tag(s):