TNT Post neemt deze maatregel om in een dalende postmarkt met toenemende concurrentie ook op langere termijn succesvol te blijven.
TNT Post gaat ervan uit dat de op 4 december 2006 aangekondigde 300 miljoen euro kostenbesparingen niet alleen met operationele efficiency maatregelen zullen worden gerealiseerd. Dit zou tussen 2007 en 2010 leiden tot het verlies van werkgelegenheid voor 11.000 medewerkers; een aantal dat niet op te vangen is met natuurlijk verloop en mobiliteitsprogramma’s. Collectief gedwongen ontslag is dan onvermijdelijk. TNT Post vindt dit sociaal niet wenselijk. TNT Post kiest voor een scenario, waarin operationele efficiency maatregelen worden gecombineerd met het aanpassen van de arbeidsvoorwaarden en aanvullende maatregelen om medewerkers te stimuleren het bedrijf te verlaten.
In dit scenario wordt voor de komende 2,5 jaar op zijn best de nullijn gehanteerd. Ook andere arbeidsvoorwaarden zullen meer marktconform moeten worden gemaakt. Op deze manier denkt het bedrijf het banenverlies te kunnen beperken tot 6.500 tot 7.000 medewerkers, wat grotendeels middels natuurlijk verloop en mobiliteit op te lossen is. TNT Post benadrukt dat gedwongen ontslagen ook hierbij helaas niet zijn uit te sluiten.
TNT Post gebruikt de rest van 2007 om de maatregelen verder uit te werken en te bespreken met de vakbonden en medezeggenschap. Eind 2007 verwacht de onderneming te kunnen starten met de implementatie, waarna de eerste besparingen in 2008 kunnen worden gerealiseerd.