zondag, 28. oktober 2007 - 19:09

Dutch Design Week 2007 succesvol verlopen

Eindhoven

Afgelopen tien dagen stond Eindhoven voor de zesde keer volledig in het teken van design. Het grootste designevenement van Nederland heeft zich ontpopt tot een plek waar zowel de professional als het algemene publiek zich thuis voelt en kan genieten van de laatste ontwikkelingen binnen Dutch Design. De week trok zo'n 55.000 bezoekers.

Dit jaar hebben ruim 130 verschillende initiatieven zich bij ‘De Week’ aangesloten. Verspreid over meer dan 40 locaties door de hele stad vertegenwoordigen ze ongeveer 800 designers uit vrijwel alle designdisciplines. Er werden dit jaar ruim 55.000 bezoeken aan de exposities, lezingen, congressen, workshops en andere activiteiten gebracht. Gezien de toenemende bezoekersaantallen en (inter)nationale media aandacht blijkt Dutch Design nog steeds aan populariteit toe te nemen.

De Dutch Design Week is een evenement dat voor een breed publiek toegankelijk is. Doordat de ontwerpers zelf aanwezig zijn, kunnen zij toelichting geven op hun werk en vragen beantwoorden. Voor ontwerpers, leveranciers en producenten vormt de Dutch Design Week een ontmoetingsplek waar gemakkelijk contacten worden gelegd en nieuwe ideeën ontstaan. Zowel deelnemers als bezoekers zijn zeer te spreken over de ontspannen en ongedwongen sfeer die op het evenement hangt.

Dutch Design Week evenementen die traditioneel veel aandacht trekken zijn o.a. de uitreiking van de Nederlandse Designprijzen en Graduation Galleries van Design Academy Eindhoven. In het oogspringende nieuwkomers van dit jaar waren ondermeer het Designhuis met een expositie van Studio Job. Richard Hutten en Ann Maes presenteerden op 22+2 XPO de succesvolle ontwerpers van DESIGN 22+2. Midden in het centrum van Eindhoven ligt Smalle Haven. Deze straat wordt momenteel door de Gemeente en een woningbouwcorporatie ontwikkeld en tijdens DDW streek hier een grote groep creatieven neer die exposities, modeshows, workshop en food & drink events organiseerden.

Dutch Design Week wil de ontwikkelingen binnen design in al haar facetten laten zien. Een belangrijk onderdeel hiervan is de meer technisch georiënteerde kant van design. Op de Technische Universiteit Eindhoven was de expositie Design United te zien. Deze expositie toonde innovatief werk van de opleidingen Industrial Design van de TU Delf, TU Eindhoven en TU Twente. De vraag hoe goed design het dagelijks leven kan verbeteren stond centraal. In deze expositie waren tal van voorbeelden te zien zoals levensreddende rietjes waardoor in rampgebieden de bevolking over zuiver water kan beschikken en een geoptimaliseerde omgeving rond couveuses.

Centrale locatie van Dutch Design Week was het Klokgebouw. In deze oude Philipsfabriek stonden zo’n 70 deelnemers. De variatie was groot; zo was er de Design on Wheels Show met een uitgebreide verzameling concept cars, een expositie over nieuwe materialen en composieten en het nodige op het gebied van interieurdesign en mode. Met een bezoek aan het Klokgebouw kreeg de bezoeker de kans in korte tijd een dwarsdoorsnede van Dutch Design Week te zien en beleven.

Opvallend was de grote media aandacht voor Dutch Design Week. Het NOS acht-uur Journaal, vrijwel alle landelijke kranten en een groot aantal magazines hebben ruimschoots aandacht aan het evenement besteed. Daarnaast brachten journalisten uit onder andere Japan, Zuid Korea, Noorwegen en de UK een bezoek aan Eindhoven. Dit toont de nog steeds groeiende interesse voor design uit Nederland aan.

Ook in 2008 vindt Dutch Design Week eind oktober plaats.
Provincie:
Tag(s):