Mark Mulder ontwikkelde, samen met promovendus David Abbink, andere universiteiten en Nissan een gaspedaal dat tegendruk geeft als de voorganger te dicht wordt genaderd. Dit gebeurt door zachte duwtjes tegen de voet. Hoe kleiner de afstand, hoe groter en frequenter de tegendruk die dit 'haptische' pedaal geeft. De afstand tot de voorganger kan worden gemeten met bestaande autotechnieken, bijvoorbeeld een radarsysteem.
Er bestaan al intelligente autosystemen die een waarschuwingssignaal geven als een voorganger te dicht wordt genaderd. Er zijn ook al systemen ontwikkeld die zelf ingrijpen in de gastoevoer. Essentieel is volgens Mulder echter dat de bestuurder zelf de controle over het voertuig blijft houden. Als de bestuurder op een rustige wijze wordt ‘benaderd’, dan werkt dat het beste.
De belangrijkste conclusie van Mulder is dat het ontwikkelde systeem bestuurders een nuttige extra terugkoppeling geeft van de afstand tot de voorligger. Dit maakt het mogelijk om (gedeeltelijk) te reageren via snelle reflexen in plaats van via visuele terugkoppeling. Als gevolg daarvan kan een bestuurder dezelfde (of zelfs een betere) prestatie leveren met minder ‘regelinspanning‘.
Mulder ziet dan ook kansen voor een dergelijk gaspedaal in de toenemende hectiek van het verkeer. Nissan werkt aan een toepassingsvariant van het gaspedaal.
Mulder promoveert op dinsdag 30 januari 2007 aan de TU Delft op dit onderwerp.
dinsdag, 30. januari 2007 - 16:49
Gaspedaal werkt tegen bij te weinig afstand
Delft
De Delftse wetenschapper Mark Mulder ontwikkelde en testte een gaspedaal dat automatisch tegendruk geeft bij het naderen van een voorganger. Nissan werkt aan een toepassingsvariant van het gaspedaal.
Categorie:
Tag(s):