donderdag, 22. februari 2007 - 17:28

Grensoverschrijdend openbaar vervoer

Parkstad

Parkstad Limburg krijgt dit jaar drie nieuwe treinstations, terwijl stations elders in het land steeds meer onder druk komen te staan. Heerlen en Parkstad Limburg knokken samen voor beter regionaal en grensoverschrijdend openbaar vervoer. Daarnaast werkt Heerlen samen met partners uit binnen- en buitenland aan een goede treinverbinding die de Zuid-Nederlandse steden verbindt met de Hogesnelheidstrein in de Duitse steden.

In dat kader is Heerlen komende week samen met Eindhoven gastheer voor een driedaagse internationale bijeenkomst voor de Europese projecten HST-connect en HST-4i.

Mobiliteit is in een grensregio als Parkstad Limburg tegelijkertijd een regionale èn een internationale zaak:

De samenwerking van Parkstad Limburg met de Aachense grensregio wordt steeds intensiever. Het vervoer over de grens zal naar verwachting toenemen. Zo’n gebied met ongeveer ¾ miljoen mensen verdient een goed functionerend, grensoverschrijdend regionaal openbaar vervoernetwerk.

Tegelijkertijd wil Heerlen meewerken aan een snelle Intercityverbinding van Eindhoven naar de HST-stations van Aken en Keulen. Het nationale intercitynetwerk zou niet moeten eindigen in Heerlen, maar ook een verbinding met Aken moet bieden.

“Daarom hebben Parkstad en Heerlen verbetering van het openbaar vervoer hoog in het vaandel staan�, stelt wethouder Jos Offermans. Sinds de nieuwe dienstregeling is het aantal treinverbindingen naar Maastricht en Kerkrade al verdubbeld. Met de steun van Europese Interreg III-B-subsidie en de provincie Limburg wordt dit jaar nog gestart met de bouw van drie nieuwe stations: bij de Kissel, bij de markt van Eygelshoven en bij In de Cramer. Als volgende stap zouden we de Duitse treindienst willen doortrekken naar Maastricht en ook nog een halteplaats willen maken bij de Woonboulevard.

Ook een verbinding van de Euregiobahn met Avantis is voor de toekomst van groot belang. En om het intensievere treinverkeer beter en prettiger te laten aansluiten op het busverkeer wordt momenteel gebouwd aan een nieuw busstation met het busperron direct naast de treinperrons, zodat de reizigers snel en makkelijk kunnen overstappen.

Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om Brabant stad/ Eindhoven te verbinden met nabijgelegen Duitse HST-stations. Dat kan relatief eenvoudig via Venlo en Düsseldorf, en via Heerlen en Aachen. Dit laatste sluit ook aan bij de driehoekssamenwerking Eindhoven-Leuven-Aachen.

Uit de verkennende studie bleek dat bij een betere verbinding een aanzienlijke groei van het grensoverschrijdende verkeer te verwachten viel. Binnen de Europese projecten HST-connect en HST-4i wordt vervolgonderzoek naar deze verbindingen uitgevoerd.

Ook vanwege de economische ontwikkeling van Parkstad en Heerlen is zo’n snelle grensoverschrijdende verbinding van groot belang. Ze doen er alles aan om zo’n verbinding te stimuleren. Heerlen is daarom ook samen met Eindhoven gastheer voor het internationale HST-gezelschap voor haar driedaagse meeting. Na anderhalve dag in Heerlen vergaderd te hebben vertrekt het gezelschap naar Aachen om vandaar de reis te maken naar Eindhoven.

Het gezelschap zal daardoor niet alleen kunnen kennismaken met onze grensregio, maar ook met de beperkingen die nog overwonnen moeten worden voordat een volwaardige internationale intercityverbinding tot stand kan komen. Een belangrijke knelpunt ligt nog in het spoor tussen Heerlen en Landgraaf, dat op dit moment niet genoeg capaciteit heeft om zo’n verbinding te kunnen realiseren.

Spoorverdubbeling is op zijn minst over een deel van het traject tussen Heerlen en de grens op korte termijn absoluut noodzakelijk.
Provincie:
Tag(s):