“Een project over zwerfafval? Nee, dat is niet cool,� dit was één van de opmerkingen van de leerlingen. Maar nadat de leerlingen meer te weten waren gekomen over de gevolgen van zwerfafval op het milieu, de portemonnee en de leefbaarheid in de wijken, werd langzaam de interesse gewekt. Mede omdat een aantal van de leerlingen daar zelf woonachtend zijn.
Met een boeiende presentatie van de diverse aan projecten en een flitsende presentatie van de Design Academy Eindhoven over het ontwerpen van een afvalbak stond het vast; zwerfafvalprojecten zijn leuk om te doen! Zelfs zo leuk dat enkele leerlingen tijdens hun presentatie de schooldirecteur hebben verzocht volgend jaar weer deel te nemen aan het zwerfafvalproject.
Het project op het Stedelijk College is één van de vele zwerfafvalprojecten die dit jaar lopen in Blixembosch en de Tempel. ‘Een Blixemschone Tempel is gestart in november 2006 loopt en gaat door tot eind januari 2008. Op 21 september wordt ‘de schoonste school’ wedstrijd gehouden onder de deelnemende basis- en middelbare scholen. Op 22 september zal er weer een grote schoonmaakactie gehouden worden in beide wijken, gevolgd met een grofvuilactie in november. Tenslotte zal op 5 januari een vuurwerkschoonmaakactie plaatsvinden samen met de inzameling van de kerstbomen. Gedurende het hele jaar door zijn er ook nog acties gericht op vermindering van zwerfafval in de winkelcentra van beide wijken.
vrijdag, 22. juni 2007 - 10:13
Leerlingen SC presenteren oplossingen zwerfafval
Eindhoven
Op woensdag 20 juni hebben leerlingen van het Stedelijk College aan de Avignonlaan een palet aan zwerfafvalprojecten gepresenteerd. Van een duurzame boodschappentas, een “Sponge Bob� prullenbak, een voorlichtingsfilmpje over zwerfafval tot videorapportages waar bewoners van de wijken Blixembosch en de Tempel geïnterviewd werden. Dit project maakt onderdeel uit van het integrale zwerfafvalproject ‘Een Blixemschone Tempel’ waar buurtbewoners, scholen en winkeliers gezamenlijk het zwerfafvalprobleem in de wijk aanpakken.
Provincie:
Tag(s):