maandag, 15. januari 2007 - 10:53

SEAT ziet wereldwijde verkoop in 2006 toenemen

Leusden

De Spaanse autofabrikant SEAT, onderdeel van de Volkswagen Groep, noteerde in 2006 een wereldwijde verkooptoename van 1,9%, waardoor de onderneming in totaal 430.000 auto’s verkocht. Deze verbetering van de SEAT-verkopen is grotendeels te danken aan de sterke opwaartse trend in West-Europese markten, waar gedurende de twaalf maanden van 2006 een toename van 2,8% werd gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor.

Per land bekeken werd in 2006 de belangrijkste verkoopstijging geboekt in het Verenigd Koninkrijk (+ 15,5% tot 32.844 auto’s), gevolgd door Italië (totaal 33.418 auto’s) en Portugal (12.075 auto’s, een stijging van 10,3%). In Duitsland – na thuisland Spanje qua volume de belangrijkste markt voor SEAT wereldwijd – werd een verkooptoename van 2,5% gerealiseerd, met een totale verkoop van 51.367 auto’s.

De verkopen van SEAT in Spanje volgden het afgelopen jaar de markttrend met een lichte daling van 2%. SEAT leverde in totaal 146.515 auto’s. Momenteel is SEAT met een marktaandeel van 9,7% het op twee na grootste merk in Spanje, een vergelijkbare positie ten opzichte van 2005.

SEAT’s President Erich Schmitt liet weten tevreden te zijn over de behaalde verkoopresultaten over het afgelopen jaar. “We zijn van plan deze trend de komende jaren voort te zetten, in lijn met de toenemende vraag en gebaseerd op diverse baanbrekende modellen die de harten van onze klanten zullen gaan stelen.�

Wat modellen betreft realiseerde de nieuwe SEAT Leon in 2006 wereldwijd een verkooprecord, met een toename van 194% ofwel bijna 110.000 auto’s. De SEAT Ibiza volgt met een totale wereldwijde verkoop van 184.375 auto’s, wat gelijk staat aan een stijging van bijna 4%. In Spanje is de Ibiza overigens de bestverkochte auto in zijn segment en derde overall in absolute aantallen.
Categorie:
Tag(s):