vrijdag, 22. februari 2008 - 19:11

12-jarige dreigt leerkracht 'door zijn kop te schieten'

Tilburg

Het team Tilburg West heeft vrijdagmorgen op zijn woonadres een 12-jarige Tilburgse jongen aangehouden die verdacht wordt van het bedreigen van twee docenten, die beiden aangifte deden. Het incident vond plaats op vrijdagochtend 25 januari 2008 in een middelbare school in het werkgebied van het politieteam. De politie benadrukt dat dergelijke zaken hoog opgenomen worden en dat dreigementen geuit door leerlingen naar docenten niet getolereerd worden.

Alvorens tot de arrestatie over te gaan heeft de recherche eerst een vooronderzoek ingesteld. De verdachte ontkende de bedreigingen.

De leerkrachten deden beiden aangifte bij de politie. Een 26-jarige onderwijzer verklaarde dat de bedreigingen door de leerling geuit werden nadat hij had ingegrepen bij een opstootje. De docent zag namelijk dat de verdachte een medescholier een harde duw gaf waardoor deze bijna tegen een deurkozijn botste. De leerkracht sprak de 12-jarige jongen aan op zijn gedrag en wilde hem op de gang zetten. Hieraan gaf de scholier geen gevolg. Pas nadat een collega docent er bij kwam staan, ging de knaap al mokkend naar de gang.

Na de les kwam de aangever bij de betrokken leerling terug op het incident. Tijdens dit gesprek zette de verdachte een grote mond op waarbij de leerling tot twee keer toe de docent bedreigde met uitingen als: "een kogel door je kop". Deze bedreigingen worden bevestigd door een 37-jarige collega docent van de aangever, die niet alleen getuige was, maar ook zelf door de recalcitrante leerling was bedreigd.

Hij nam de woedende leerling na het incident mee naar een werkkamer en probeerde daar de jongen te kalmeren. Dit lukte echter niet, de jongen riep daarop daarbij doelend op de andere betrokken leerkracht dat hij die dood zou maken. Daarna liep hij weg de laatste bedreiging nog eens herhalend tegen beide docenten. Aan het bureau ontkende de jongen dat hij de docenten bedreigd had. De politie maakt proces-verbaal op.
Provincie:
Tag(s):