donderdag, 3. april 2008 - 19:15

26% van vrouwen wil nieuwe auto kopen via internet

Amsterdam

Maar liefst 26% van de vrouwen zou een nieuwe auto willen kopen via internet als dit mogelijk zou zijn. Dat is een van de opvallende uitkomsten van een onderzoek in opdracht van Opel onder ruim 1.200 vrouwen. De belangrijkste voordelen van het kopen van een nieuwe auto via internet zijn volgens de vrouwen: prijsvoordeel, kiezen wanneer het je het beste uitkomt en het op je gemak kunnen kiezen.

Van de vrouwen tot 45 jaar overweegt zelfs een derde de aankoop van een nieuwe auto via internet. Voor de meeste Nederlandse vrouwen is een auto ‘slechts’ een vervoermiddel. Maar een kwart van de vrouwen ziet de auto ook als het ultieme modeaccessoire, “omdat er ook tassen zijn die net zoveel kosten�. Bijna de helft van de vrouwen vindt het kopen van een auto net zo leuk als een dagje shoppen. Een kwart van de vrouwen doet dat overigens liever niet bij een dealer of garagebedrijf. Dat komt vooral omdat ze het vervelend vinden om te moeten onderhandelen en niet van autoverkopers houden.

Het blijkt dat vrouwen over het algemeen dezelfde voorkeuren hebben als mannen waar het gaat om de favoriete kleur van hun auto (zwart of donkerblauw). Slechts 8 procent van de vrouwen zegt beslist een ander model te kiezen als haar gewenste auto niet in haar favoriete kleur verkrijgbaar is. De volgende auto moet voor bijna een derde van de vrouwen een auto zijn die helemaal bij de levensstijl past. Opvallend is dat 23% op zoek is naar een auto die milieuvriendelijker is. Dat geldt overigens minder voor jonge vrouwen. Zij willen vaak een grotere of stoerdere auto.�

Meer dan een kwart van de ondervraagde vrouwen heeft een hekel aan rijden in de stad. Daarbij ergeren zij zich vooral aan drukte, stoplichten en files; betaald parkeren en gebrek aan parkeerruimte. Modebewuste vrouwen vinden het juist vaak leuk om in de stad te rijden. Een kwart (23%) van de vrouwen zegt dat het wel eens is voorgekomen dat zij haar geparkeerde auto niet kon terugvinden. Van alle ondervraagde vrouwen heeft 45% een navigatiesysteem in de auto.

De meeste vrouwen rijden op dit moment in een Opel (10%), Peugeot (9%) of Renault (9%). De favoriete radiozenders van vrouwen in de auto zijn: Skyradio, Radio 538 en Q-Music.

Het onderzoek is in maart 2008 uitgevoerd door MeMo2. Aan het onderzoek werkten in totaal 1239 Nederlandse vrouwen van 18 jaar en ouder mee, die allen in het bezit zijn van een rijbewijs. Van deze vrouwen heeft 89% de beschikking over een auto.
Categorie:
Tag(s):