maandag, 15. september 2008 - 18:39

35 miljard schade door product- en merkenpiraterij

Amsterdam

Europese fabrikanten van consumptiegoederen lijden door product- en merkenpiraterij jaarlijks meetbare schade van circa 35 miljard euro, ongeveer 2% van hun totale jaarlijkse omzet. De echte schade is nog veel groter. Dit blijkt uit de studie 'Pirates of the 21st century' van accountants- en advieskantoor Ernst & Young. 2.500 Europese consumenten en 27 Europese fabrikanten van consumptiegoederen zijn ondervraagd over namaakartikelen.

Volgens schattingen van de ondervraagde bedrijven ontwikkelt de product- en merkenpiraterij zich tot een ernstige bedreiging. Tweederde is regelmatig slachtoffer van productvervalsingen. Douaneambtenaren van de EU-lidstaten hebben in 2007 meer dan 79 miljoen stuks gekopieerde en vervalste producten in beslag genomen. Een aantal dat naar verwachting verder zal toenemen.

Het vervalsen van producten gebeurt allang niet meer alleen in de segmenten kleding, accessoires, cosmetica en lichaamsverzorging. De productpiraterij houdt zich in toenemende mate ook met bedrijven in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie bezig.

Een kwart van de ondervraagde consumenten heeft wel eens namaakartikelen gekocht. Het kopen van vervalste merkproducten is grotendeels maatschappelijk geaccepteerd.

Om zich beter te beschermen tegen product- en merkenpiraterij moeten ook de fabrikanten van consumptiegoederen de bescherming van hun merk zelf systematischer organiseren.
Categorie:
Tag(s):