dinsdag, 2. september 2008 - 19:30

Duurzame kerstpakketten dé trend van 2008

Amsterdam

Duurzaam ondernemen - ook wel maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) genoemd - is ondernemen waarbij evenwicht bestaat tussen economische-, sociale- en milieubelangen. Duurzame ondernemers kijken niet alleen naar hun winst- en verliescijfers, maar ook naar de gevolgen van hun bedrijfsactiviteiten voor mens en milieu. En niet alleen naar de huidige gevolgen daarvan, maar ook naar de gevolgen in de toekomst. Deze nieuwe vorm van ondernemen heeft veel gevolgen voor diverse branches. Eén van deze branches is de kerstpakkettenbranche.

Meer dan 60% van de Nederlandse bedrijven met meer dan 100 werknemers zeggen dat duurzaamheid een rol zal spelen bij de aanschaf van het kerstpakket.

Doordat klanten strengere eisen stellen aan de producten en verpakkingen van het kerstpakket als het gaat om duurzaamheid worden de bestaande leveranciers gedwongen op zoek te gaan naar milieuvriendelijke en verantwoorde artikelen. Daarnaast zijn er ook een groot aantal nieuwe toetreders tot de markt. Een voorbeeld hiervan is Stichting DOBSC. Zij bieden uitsluitend duurzame producten aan en schenken de opbrengst van hun pakketten aan duurzame ontwikkelingsprojecten in Derde Wereldlanden. De Stichting wordt gesubsidieerd door de Nederlandse overheid en de Europese Unie. De producten worden geleverd onder de naam Culinair Cadeau.
Categorie:
Tag(s):