donderdag, 31. januari 2008 - 10:05

Eénderde Nederlandse vrouwen bezoekt regelmatig gamesites

Amsterdam

Van de Nederlandse vrouwen is 33 procent met grote regelmaat op gamesites te vinden. Van alle vrouwen die gamen, doet driekwart (75%) dat gemiddeld een kwartier tot een uur per dag. Dit blijkt uit het onderzoek Consumer Insights ICT van TNS NIPO Technology, dat in december 2007 gehouden werd onder ruim negenduizend Nederlanders.

Eerder onderzoek van TNS NIPO in de zomer van 2007 heeft al uitgewezen dat vrijwel evenveel Nederlandse vrouwen als mannen regelmatig - gemiddeld minstens een kwartier per dag - een game spelen. Ruim de helft (52%) van de Nederlandse vrouwen speelt wel eens games op een computer. Maar wat voor een soort games spelen ze dan en waar doen ze dat?

Het populairst zijn games/spelletjes op gamesites, de zogenaamde gameportals. Maar liefst één op de drie Nederlandse vrouwen (36%) speelt hier games. Er zijn in Nederland meer dan honderd van deze gameportals, maar vier portals steken er bovenuit wat betreft het aantal gebruikers: zylom.nl, spele.nl, spelletjes.nl en funnygames.nl.
'Meest populaire games bij deze vrouwen zijn puzzel-, woord- en online bordspelletjes, waarbij er altijd wel een variant van Mahjong in de top drie staat', aldus Karin Ruiten van Spill Group, een Nederlandse bedrijf dat wereldwijd 60 miljoen unieke bezoekers per maand begroet op dertig gameportals.

Mannen: liever samen en actie
Meest populair bij de Nederlandse mannen zijn de games die men heeft gekocht op cd-rom/dvd, waarbij men alleen tegen de pc of zichzelf speelt. Bijna vier op de tien mannen (37%) speelt dergelijke games. Ook worden deze spellen vaak in groepsverband gespeeld; bijna een vijfde (17%) van de mannen speelt online tegen elkaar, terwijl slechts negen procent van de vrouwen dat doet. De online games zijn vaak strategie- en actiegames. Duidelijk is dat met name jongens erg veel games spelen: 44 procent van alle jongens van dertien tot negentien jaar speelt gemiddeld meer dan een uur per dag.
Categorie:
Tag(s):