dinsdag, 18. maart 2008 - 8:12

Garagehouders maken betere beurt

Den Haag

Het gaat beter in de Nederlandse garages. Dat blijkt uit de derde
Kampioen Grote Beurtentest. De steekproef onder 91 bedrijven levert een
gemiddeld rapportcijfer van een 6,4 op. In de test van 2005 scoorden
garagehouders gemiddeld nog een 5,6.

Opvallend resultaat is dat bijna één op de drie geteste garagebedrijven zaken op de rekening zet die niet zijn uitgevoerd. De ANWB vindt dit een kwalijke zaak en meent dat dit een beschaming is van het vertrouwen dat de consument in deze bedrijven heeft.

De cijfers die zijn gegeven aan de garagebedrijven variëren tussen de 2,3 en de 9,5. Van de bedrijven scoren 31 garages een 7,5 of hoger. Circa 8 bedrijven krijgen een 4 of lager. Uit de steekproef blijkt dat de klant geregeld de rekening gepresenteerd krijgt voor verrichtingen die niet zijn uitgevoerd. In 25 gevallen kwam de auto terug met zogenaamd een bijgevulde of ververste ruitensproeier-,rem- en/of koelvloeistofreservoir. Na controle bleek dat daar geen sprake van was. Andere bevindingen waren het onnodig vervangen van bougies en luchtfilters. Ook het peilen van de motorolie zorgde voor problemen. In een aantal gevallen stond het peil veel te hoog.

Eén garagebedrijf maakte een bedroevend slechte beurt door een aantal onopgemerkt en werd de remvloeistof niet ververst, maar stond het wel op de rekening.

Hoe is er getest? Autobezitters boden in de periode van september 2006 tot januari 2008 hun wagens bij de garage aan voor een grote beurt. De auto’s zijn voor de beurt door ANWB-deskundigen nagekeken. Daarnaast zijn er bewust een aantal mankementen aangebracht, zoals een gedeeltelijk losse wielmoer, een verkeerd afgestelde koplamp en een verkeerde bandenspanning. Na de grote beurt is de auto door dedeskundigen opnieuw gecontroleerd.

De ANWB raadt autobezitters aan om de rekening van een grote beurt te laten specificeren en goed te controleren.
Categorie:
Tag(s):