vrijdag, 23. mei 2008 - 9:52

Geen frisdrankreclame meer voor kinderen

Den Haag

Bedrijven als Coca Cola en Pepsi zullen in de toekomst geen reclame meer maken voor frisdrank die gericht is op kinderen. Dit staat in nieuwe richtlijnen voor kindermarketing van de International Council of Beverages Associations (ICBA), een koepelorganisatie van frisdrankfabrikanten.

Frisdrank speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van overgewicht bij kinderen. Het Voedingscentrum is verheugd over deze stap in de goede richting.

Het Voedingscentrum vindt dat kindermarketing voor ongezonde producten ingeperkt moet worden. Dit geldt ook voor dranken, omdat juist wat kinderen drinken al snel invloed heeft op hun gewicht. De frisdrankfabrikanten zetten nu een stap in de goede richting met nieuwe richtlijnen voor marketing gericht op kinderen. De nieuwe richtlijnen van de ICBA worden eind 2008 ingevoerd. Coca Cola en PepsiCo zijn de grootste en bekendste bedrijven die vertegenwoordigd zijn in de ICBA, maar ook kleinere bedrijven onderschrijven de nieuwe richtlijnen. De nieuwe richtlijnen van de industrie gelden alleen voor frisdranken en niet voor dranken op basis van vruchtensappen en zuivel.

Het blijkt uit onderzoek dat kinderen die veel reclame zien voor snacks, snoep en frisdrank ongezonder leven. Het Voedingscentrum ziet het dus als een goede stap dat de bedrijven nu zeggen dat zij geen reclame meer zullen maken voor frisdranken als de doelgroep grotendeels bestaat uit kinderen jonger dan 12. Daarbij gaat het om televisiereclame, maar ook om uitingen op internet, de radio en in gedrukte media. Daarnaast zullen de bedrijven ook niet meer kiezen voor product placement in kinderfilms. Dit is een belangrijke stap. Zeker bij jongere kinderen geldt, dat zij niet in staat zijn om te zien wat een reclameboodschap is.
Categorie:
Tag(s):