donderdag, 20. november 2008 - 23:51

Gemeente Almere heeft beste gemeentelijke website

Almere

De website van de gemeente Almere is uitgeroepen tot de beste gemeentelijke website.

In het jaarlijkse onderzoek naar overheidswebsites van Overheid heeft Antwoord staat almere.nl op de eerste plaats. De website biedt de burger voldoende mogelijkheden gemeentezaken digitaal te regelen.

Almere heeft haar overwinning te danken aan een aantal verbeteringen die dit jaar zijn doorgevoerd. Zo heeft de website meer elektronische formulieren gekregen, zijn er bestemmingsplannen online beschikbaar gekomen, en kunnen burgers zich abonneren op de bekendmakingen.

Dankzij de RSS-feed wordt hoog gescoord op het onderdeel Nieuwsbrief. En met de uitzendingen van de Politieke Markt gooit de gemeenteraad hoge ogen. Ook op participatie worden veel punten gehaald: burgers kunnen deelnemen aan het Raadspanel en hebben de mogelijkheid om zelf een burgerinitiatief in te dienen. De nieuwe website voldoet aan bijna alle webrichtlijnen en scoort daarmee ook hoog op toegankelijkheid.

Met deze eerste plaats is opnieuw een grote stap vooruit gezet in de gemeentelijke dienstverlening. Burgemeester Annemarie Jorritsma: “Ik ben er trots op wat de gemeente Almere heeft bereikt. De afgelopen jaren stegen we behoorlijk op de ranglijst van de Overheidsmonitor. Maar dit is echt een mijlpaal. Hier is echt sprake van een gezamenlijke inspanning van veel diensten en medewerkers. Die uiteindelijk ertoe leidt dat wij de burgers en bedrijven van Almere via digitale weg optimaal kunnen bedienen�.

Opgaande lijn
De gemeente Almere werkt hard aan verbetering van haar elektronische dienstverlening. De resultaten van Overheid.nl Monitor laat zien dat de inspanningen vruchten afwerpen: in 2005 stond Almere.nl nog op een 72-ste plaats. In 2006 steeg de website naar plek 54 en in 2007 kwam Almere de top-10 binnen met de vierde plek.

Overheid heeft Antwoord
Het onderzoek van het ICTU-programma Overheid heeft Antwoord meet jaarlijks, in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken, de elektronische prestaties van alle ministeries, provincies, gemeenten en waterschappen.

In het onderzoek is gekeken naar transparantie van de overheidsinformatie, het niveau van de elektronische dienstverlening, de toepassing van gepersonaliseerde dienstverlening, e-participatie en de toegankelijkheid van de overheidswebsite. Doel van het onderzoek is overheden te stimuleren actiever online, klantvriendelijker en transparanter te zijn.
Provincie:
Tag(s):