maandag, 22. september 2008 - 13:58

Goes genomineerd als Fietsstad 2008

Goes

De Fietsersbond heeft Goes als een van vijf steden voorgedragen voor de eretitel Fietsstad 2008 na onderzoek onder fietsers naar de fiets-omstandigheden in 42 gemeenten. De genomineerden scoren allemaal het beste op een bepaald onderdeel. Goes scoorde op het thema “Onweerstaanbaar fietsklimaat�.

Op 29 oktober zal een jury bekendmaken wie de titel krijgt. Via www.fietsstad2008.nl vindt er een peiling plaats tot 27 oktober. De jury wordt van het resultaat op de hoogte gesteld.

Een hoog fietsgebruik in een gemeente levert het meeste voordeel op als het ook leidt tot een laag autogebruik voor de interne ritjes in de gemeente. Dan zijn korte ritten per auto ingeruild voor ritjes per fiets. En dat is goed voor de luchtkwaliteit, de gezondheid en de leefbaarheid. Fietsen moet daarvoor snel, comfortabel, aantrekkelijk en veilig zijn. Bovendien blijkt uit diverse onderzoeken dat een goede concurrentie-positie van de fiets ten opzichte van de auto de belangrijkste stimulerende factor is voor een hoog fietsgebruik.

Goes combineert op de kortere afstand een zeer hoog fietsgebruik (48% van de verplaatsingen binnen de gemeente wordt per fiets afgelegd) met een relatief laag autogebruik. Dat laatste nam bovendien in de periode tussen de beide Fietsbalans-metingen af van 38% (in 2000) tot 31% (in 2007).

Goes heeft de afgelopen jaren met een aantal gerichte maatregelen het fietsen onweerstaanbaar gemaakt. In de wijken werd gekozen voor een hoge verblijfskwaliteit en doorgaand autoverkeer geweerd. Ook in het centrum is het doorgaand verkeer onmogelijk gemaakt en is het auto parkeren geconcentreerd aan de randen. Verkeersleefbaarheid noemen ze dat in Goes. Ook zijn de parkeertarieven voor de auto gestegen. Tegelijkertijd is het fietsnetwerk verbeterd. Naar de nieuwe wijken in het zuiden kwamen snelle routes. Op fietsroutes waar auto- en fietsverkeer elkaar in de weg zaten zijn waar mogelijk maatregelen genomen om het autoverkeer terug te dringen. Op belangrijke oversteekpunten voor fietsers over de overgebleven drukke autowegen verdwenen verkeerslichten en kwamen er rotondes voor in de plaats waar fietsers voorrang op kregen. De fietsparkeervoorzieningen werden uitgebreid. Gevolg is dat de fietser sneller zijn bestemming bereikt en dat automobilisten iets meer moeten omrijden en op iets grotere afstand van de bestemming moeten parkeren. Kortom, de concurrentiepositie van de fiets is uitstekend geworden. Daardoor zijn de inwoners van Goes veel vaker op de fiets en minder in de auto gestapt voor hun ritjes binnen de stad.

Bijna elke gemeente zegt tegenwoordig dat ze graag wil dat automobilisten voor de korte ritjes op de fiets stappen. Velen hebben echter problemen de juiste maatregelen te nemen. Goes lijkt wel het juiste recept te hebben gevonden. Wie vindt dat iedereen (ook automobilisten) voor de korte ritjes moeten worden verleid om op de fiets te stappen, moet op Goes stemmen.
Provincie:
Tag(s):