maandag, 9. juni 2008 - 12:49

Heemskerk wil bijdrage van de toeristische sector aan de economie vergroten

Den Haag

Staatssecretaris Heemskerk richt het toeristisch beleid voor de komende jaren sterker op goedbestedende toeristensegmenten. Zo moet de bijdrage van het inkomend toerisme aan de economie worden vergroot. In totaal is hiervoor de komende drie jaar zo’n €50 mln. beschikbaar.

Dit maakte Heemskerk vandaag maandag 9 juni bekend bij de presentatie van zijn plannen voor het toeristisch beleid voor de komende drie jaar.

Heemskerk presenteerde zijn plannen in de Kantine Visafslag in Scheveningen. Daar werd tevens de subsidierelatie tussen Economische Zaken en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) bekrachtigd. Ook presenteerde het NBTC de nieuwe Strategisch Marketing Plan ‘Destinatie Holland 2008-2010’.

Volgens Heemskerk was het toeristisch promotiebeleid de afgelopen jaren vooral gericht op een groei van het aantal buitenlandse toeristen. “Dat heeft goed gewerkt. Zo zijn we in een paar jaar tijd van 9,2 miljoen toeristen in 2003 naar 11 miljoen in 2007 gegaan. Door de ontstane capaciteitsknelpunten is het nu tijd voor een nieuwe promotiestrategie. Voor de komende jaren richten we ons op een betere combinatie van aantallen toeristen en bestedingen�, aldus Heemskerk.

“Ik wil de komende jaren meer campagnes gericht op de goedbestedende toeristensegmenten, zoals bij korte stedentrips. Ook wil ik meer internationale congressen en beurzen naar Nederland halen�. Goed voorbeeld van dit laatste is volgens Heemskerk de grootste ICT beurs ter wereld (WCIT) die in 2010 naar Amsterdam komt door de gezamenlijke inspanningen van Economische Zaken, de gemeente Amsterdam, het NBTC en het ICT-bedrijfsleven.

Om de nieuwe plannen invulling te geven gaat het NBTC zich in zijn nieuwe marketingstrategie volgens Jos Vranken, algemeen directeur NBTC meer richten op waardevolle product-markt-partner combinaties zoals stedenvakanties en de zakelijke markt (binnenhalen van congressen en evenementen). “We intensiveren hiervoor onze marketinginspanningen in de buurlanden en in kansrijke groeimarkten�, aldus Vranken. Specifiek voor het benaderen van de groeimarkten China en India wordt een aanpak ontwikkeld door de EVD en het NBTC.

De aanpak richt zich op grootschalige evenementen en de inzet van wederzijdse infrastructuur zoals buitenlandse posten en handelsattachees. Toeristen uit die landen zijn immers ook zakelijk weer interessant in verband met nieuwe export en investeringsmogelijkheden. Verder is het de bedoeling dat eens in de twee jaar een groot internationaal aansprekend evenement plaatsvindt in Nederland. In 2009 en 2010 is dit het evenement ‘Holland Art Cities’. “Juist dit type evenementen trekt hoogwaardige toeristenstromen�, aldus Vranken.
Categorie:
Tag(s):