donderdag, 20. maart 2008 - 11:30

Huisarts moeten telefonisch beter bereikbaar zijn

Utrecht

Huisarts moeten telefonisch beter bereikbaar zijn. Bij meer dan de helft (52 procent) van de huisartsenpraktijken wordt de telefoon niet direct beantwoord. Dat blijkt uit onderzoek van Nivel, het Nederlandse instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg.

Voor het onderzoek werden 32 praktijken, in de stad en platteland, onder de loep genomen. De grootste verschillen werden gemeten in de toegankelijkheid van de praktijk. Zo geeft 51,8% van de mensen aan ‘soms’ of ‘nooit’ binnen 1 minuut iemand van de praktijk aan de lijn te krijgen. Maar dit is een gemiddelde. Tussen praktijken loopt dit percentage uiteen van 18,9 tot 85,6%.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat patiënten tevreden zijn over hun huisarts. De huisarts kreeg gemiddeld een 8,2 van zijn patiënten. Ze zijn positief over de communicatie van de huisarts en over de bejegening door hem of haar en andere zorgverleners in de praktijk.
Categorie:
Tag(s):