woensdag, 10. september 2008 - 8:54

Huisartsen bij spoed slecht bereikbaar

Meer dan een kwart van de mensen die het speciale spoednummer van een huisartsenpraktijk belt, krijgt niemand aan de telefoon. In de namiddag kan dit zelfs oplopen tot 40%. Bovendien is ruim de helft van de mensen ingeschreven in een praktijk zonder spoednummer, of is niet op de hoogte van het spoednummer.

Dit concluderen de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) in het woensdag verschenen rapport over de telefonische bereikbaarheid van de huisartsenpraktijk.

Slechts tweederde van de mensen met een spoedeisende vraag krijgt binnen 30 seconden iemand te spreken. 40% van de mensen die het reguliere nummer van de praktijk belt, slaagt er niet in binnen tien minuten iemand aan de telefoon te krijgen. Bijna de helft van de mensen die het reguliere nummer belt, krijgt geen contact met de praktijk binnen twee minuten.

De IGZ en de NPCF vinden dat huisartspraktijken tijdens kantooruren voor spoed binnen 30 seconden bereikbaar moeten zijn. Voor gewone oproepen moeten praktijken binnen twee minuten bereikbaar zijn. Als de koepelorganisaties van huishartsen binnen een jaar deze normen voor bereikbaarheid niet hebben overgenomen en geïmplementeerd, dan stelt de IGZ eigenstandig deze toezichtnormen vast en gaat daarop handhaven.
Provincie:
Tag(s):