woensdag, 5. november 2008 - 19:55

Huiselijk nest’ belangrijkste aanschaffactor voor huisdieren

Amsterdam

Consumenten vinden de huiselijke omstandigheden bij een dierenwinkel of fokker de belangrijkste overweging om een dier wel of niet te kopen. Bijna even belangrijk vinden consumenten een gezondheidsgarantie. Dierenwelzijn en de afstand die moet worden afgelegd voor de aanschaf scoren eveneens hoog. De prijs en een ruime keuze uit dieren is minder belangrijk.

Honden worden het vaakst door fokkers of asielen verkocht, kleinere dieren worden vaak in winkels gekocht. De aanschaf van katten gebeurt vaak via-via, dus buiten het commerciële circuit.

Dat blijkt uit onderzoek dat is gedaan op verzoek van minister Gerda Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). De resultaten worden gebruikt door de gezelschapsdierenbranche, die op vrijwillige basis een certificaat opstelt voor aanbieders van huisdieren, zoals fokkers, winkels, asiels en pensions. Het certificaat moet ook gaan gelden voor aanbieders van diensten, zoals trimsalons en hondenuitlaatdiensten.

Het certificaat en een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) moet het Honden- en Kattenbesluit vervangen waarin welzijnseisen staan geformuleerd voor het houden van huisdieren. Vooral aanbieders van dieren of diensten die geen certificaat hebben, zullen straks worden gecontroleerd door de Algemene Inspectie Dienst (AID) en de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID).
Categorie:
Tag(s):