donderdag, 26. juni 2008 - 12:18

Limburg blijft populaire vakantie-bestemming

Maastricht

Limburg heeft in 2007 een groei van 4% vakanties en vakantie-overnachtingen gerealiseerd. Daarmee handhaaft zij haar tweede plaats op de binnenlandse vakantiemarkt, zo laat het imago-onderzoek van Provincie Limburg zien. Bezoekers die recent Limburg hebben bezocht, zijn zeer positief en waarderen de provincie met een 8,1 als rapportcijfer.

De toeristische sector wist afgelopen jaar maar liefst 2,2 miljoen vakanties te realiseren en 11,3 miljoen vakantie-overnachtingen. Het gemiddelde bestedingsbedrag van bezoekers in Limburg is van € 29 per vakantiedag in 2006 gestegen naar € 32 in 2007 (stijging van 12%). Hiermee heeft Limburg de hoogste bestedingen gerealiseerd binnen de Nederlandse vakantiemarkt. De groei van het aantal vakanties en bestedingen heeft geleid tot een stijging van de werkgelegenheid met 3% in deze sector. Deze groei is sterker dan die van de totale werkgelegenheid in Limburg.

Het sterke merk ‘Limburg’ wordt voornamelijk geassocieerd met termen als ‘gezelligheid’, ‘heuvelland’ en toeristische centra zoals Maastricht en Valkenburg. Daarnaast speelt de natuur en het landschap een grote rol in de motivatie om naar Limburg te komen: wandelen en fietsen staan daarbij bovenaan als het gaat om de tijdsbesteding van bezoekers. Limburg als merknaam wordt momenteel in de markt gezet door de samenwerkende VVV’s die de promotiecampagne ‘Limburg: Liefde voor het leven’ uitvoeren. Omdat deze campagne de afgelopen vier jaar zijn vruchten heeft afgeworpen, zal deze met nogmaals vier jaar worden verlengd om zo Limburg als vakantiebestemming goed te blijven positioneren
Provincie:
Tag(s):