donderdag, 8. mei 2008 - 10:05

Moederdag in oosten van het land populairder dan in westen

Den Haag

Bijna de helft van alle Nederlanders besteedt dit jaar aandacht aan moederdag door haar te verrassen met een cadeau. Gemiddeld wordt hiervoor 28 euro uitgegeven. Dit blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Synovate onlangs in opdracht van TNT Post uitvoerde onder 500 consumenten naar de wijze waarop Nederlanders anno 2008 moederdag vieren.

Een van de meest in het oog springende uitkomsten van het onderzoek is dat in het oosten van het land op ruimere schaal aandacht wordt besteed aan moederdag. Zo'n 57 procent van alle respondenten uit het oostelijk deel van Nederland geeft aan aandacht te besteden aan zijn of haar moeder tegen 41 procent in het westen van het land.

Van de respondenten die geen aandacht aan moederdag besteden geeft 61 procent aan dit niet te doen omdat moederdag te commercieel is. Ruim éénderde geeft aan dat het moment te geforceerd en niet spontaan is.13 procent doet niets aan moederdag omdat het niet oprecht of gemeend is en tenslotte gaf nog eens 13 procent aan zijn of haar moeder al op een ander moment te verrassen.

De helft van de respondenten geeft aan een moederdagcadeau te zullen kopen dat minder dan 20 euro kost. Gemiddeld wordt aan een cadeau voor moeder zo'n 28 euro uitgegeven.

Bloemen staan onverminderd bovenaan als het favoriete presentje. Maar liefst 43 procent geeft aan moeder te zullen verrassen met een boeket bloemen. 15 procent zegt dit te doen met parfum of cosmetica. 7 procent van de respondenten kiest voor een sierraad en zes procent stuurt een kaartje. Tenslotte volgen de dinerbon en het ontbijtje op bed. 27 procent geeft aan nog niet te weten wat ze voor hun moeder gaan kopen en beslist op het allerlaatste moment.
Provincie:
Tag(s):