dinsdag, 2. december 2008 - 14:43

Na Volkswagen en Ford nu ook Mitsubishi voor de rechter om reclameregels

Amsterdam

Milieudefensie daagt Mitsubishi voor de rechter omdat zij stelselmatig de reclameregels voor autoadvertenties overtreden. Volgens de wet moet in een autoadvertentie de COv(2)-uitstoot en het brandstofverbruik duidelijk leesbaar worden vermeld.

Omdat Mitsubishi niet bereid is gebleken haar beleid aan te passen, vraagt Milieudefensie de rechtbank om een uitspraak.

Tot voor kort waren vrijwel alle advertenties voor auto's strijdig met
de Nederlandse en Europese regels. De reclame moet de COv(2)-uitstoot en het brandstofverbruik van het betreffende model weergeven. Niet in de
kleine lettertjes onderaan, maar duidelijk leesbaar, goed begrijpelijk
en niet minder opvallend dan het hoofdbestanddeel van de reclame. De
afgelopen maanden heeft Milieudefensie auto-importeurs en fabrikanten
aangeschreven en verzocht hun beleid aan te passen. Tegen Volkswagen
dreigde Milieudefensie met een rechtszaak en een gevelreclame van Ford
werd door actievoerders voorzien van een energielabel. Volkswagen en
Ford hebben inmiddels beloofd het voortaan beter te doen.
Categorie:
Tag(s):