donderdag, 25. december 2008 - 10:28

Nederlanders besteden vijfde deel vrije tijd aan internetten

Van alle vrije tijd die Nederlanders hebben op een doordeweekse dag besteden zij ongeveer een vijfde online. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door het TNS NIPO. De meeste tijd besteden we aan het verdiepen in een product en de overweging van de aanschaf ervan.

Relatie gezien heeft de Nederlander veel vrije tijd, blijkt uit het onderzoek. Van de 6,3 uur die we vrije hebben besteden we 19% op de digitale snelweg. Dit lijkt een aanzienelijk deel, maar is niets vergeleken met een aantal Aziatische landen. Inwoners van Zuid Korea hebben maar 4,6 uur vrije tijd en zijn daarvan 40% aan het internetten.

De gemiddelde online wereldburger brengt dertig procent van zijn vrije tijd door op internet, de online Nederlander negentien procent. Martin Warmelink, directeur TNS NIPO Technology verklaart: ‘Ondanks het gegeven dat vriendennetwerken en online communities als paddestoelen uit de grond blijven schieten, zien we dat de Nederlander toch het liefst face-to-face communiceert met vrienden. Dat is ook niet zo gek, we wonen immers vaak dicht bij elkaar in de buurt zodat je makkelijk even bijpraat in real life. In de overige vijftien ondervraagde landen ligt dit face-to-face contact gemiddeld veel lager. Duitsland blijft het dichtst bij ons, maar de online Zuid-Koreaan heeft bijvoorbeeld nauwelijks "live contact" met vrienden.’

Een interessant detail is dat Nederlanders het minst vaak een kijkje nemen op adult only sites (9%). Gemiddeld is dat achttien procent. Duitsers bezoeken dit type site het vaakst: 26 procent van hen heeft de laatste maand een bezoekje gebracht aan een site die niet voor de ‘kleintjes’ is. Echt doorgewinterde online daters zijn we in Nederland evenmin. Met vier procent maken we onze dates het minst vaak met behulp van internet; een gedeelde laatste plaats, samen met de Amerikanen en de Japanners. Gemiddeld wordt er door negen procent gebruik gemaakt van datingsites. Zuid-Korea is de uitschieter naar boven: veertien procent van de Zuid-Koreanen date online.

Acht op de tien online Nederlanders (81%) hebben de afgelopen maanden hun rekeningen online betaald. Gemiddeld over alle onderzochte landen is dit 58 procent. Een kwart van de Nederlanders (26%) heeft online goederen of diensten verkocht via het internet. Dat is meer dan het gemiddelde van 21 procent. Tot slot adverteren we meer online dan anderen: twintig procent tegenover het gemiddelde van elf procent.
Categorie:
Tag(s):