vrijdag, 29. februari 2008 - 10:10

Nieuwe Å koda Fabia GreenLine

Leusden

De eerste uiterst duurzame Škoda Fabia maakt zijn opwachting en luistert naar de naam GreenLine. Deze indrukwekkende, schonere variant springt efficiënter om met brandstof en levert een lagere uitstoot van schadelijke stoffen.

Tegelijk blijft de Fabia GreenLine een buitengewoon plezierige auto om mee te rijden. Het één gaat niet ten koste van het ander. Integendeel, deze duurzame nieuwkomer is uitermate zuinig, zet volwassen prestaties neer en is wat uitrusting betreft royaal voorzien.


De Fabia GreenLine is gebaseerd op de Fabia Ambiente 1.4TDI 59kW/80 pk en uiteraard voorzien van een roetfilter. Milieubewuste rijders zullen deze GreenLine-versie zeer waarderen. Het aantrekkelijk hoge koppel van de dieselmotor wordt al bij lage toeren bereikt. Daardoor kan de bestuurder eerder opschakelen en daarmee al besparen op het brandstofverbruik. Ook het motormanagementsysteem is voor deze Fabia-variant aangepast, waardoor de elektronica permanent waakt over een zo laag mogelijk verbruik.

Maar Škoda is bij de Fabia GreenLine nog een stap verder gegaan. Ook de versnellingsbak heeft een aantal veranderingen ondergaan. Door langere overbrengingsverhoudingen toe te passen, wordt de motor zoveel mogelijk binnen het meest gunstige toerenbereik gehouden. En ook dat spaart weer het verbruik. Dat geldt tevens voor het 10 kg lagere gewicht dat wordt gecreëerd door het weglaten van het reservewiel en bijbehorende gereedschap in ruil voor een kleine compressor en een spuitbus met vulmiddel. Daarnaast worden banden gebruikt met een zogenaamde lage rolweerstand. Deze wekken minder weerstand op, rollen dus makkelijker over het wegdek en beperken daarmee eveneens het brandstofverbruik.

Ook op aërodynamisch vlak is de Fabia GreenLine verder geoptimaliseerd. Zo is hij voorzien van een grotere spoilerlip onder de voorbumper. Verder is de bodem van de GreenLine bekleed, waardoor de lucht onder de auto minder weerstand ondervindt. Om het effect hiervan verder te optimaliseren, staat de auto 15 mm dichter op het wegdek en zijn de schokdempers hier specifiek op afgestemd.

Waar de bestaande 80 pk TDI-motor in de Å koda Fabia al gunstig voor de dag komt met een verbruik van 4,8 liter/100 km, komt de Fabia GreenLine uit op 4,1 liter/100 km. Dat betekent een winst van bijna 15 procent. Een soortgelijke verbetering is te vinden bij de CO2-uitstoot, die van de toch al lage waarde van 127 gr/km is teruggebracht tot slechts 109 gr/km. Deze verbruikscijfers gelden zowel voor de Combi als de Hatchback.

De nieuwe Škoda Fabia GreenLine heeft als basis de Ambiente-uitvoering en is standaard voorzien van vele extra’s, zoals 14 inch lichtmetalen velgen, mistlampen met 'corner' functie en halogeen projector koplampen. Binnenin geniet men standaard van onder meer in hoogte verstelbare voorstoelen, 8 speakers, een opbergpakket en een opbergbox onder de bijrijdersstoel. Het is niet mogelijk om opties op de auto te bestellen.

Ondanks alle duurzame ingrepen blijft de Å koda Fabia GreenLine een uitermate praktische auto met veel binnenruimte voor passagiers en bagage. De keuze blijft bovendien niet beperkt tot de vijfdeurs hatchback, ook de nieuwe Fabia Combi is meteen als GreenLine te verkrijgen. Beide varianten zijn vanaf maart 2008 leverbaar in Nederland, vooralsnog in de kleuren Amazonion Green Metallic, Black Magic, Briljant Silver Metallic en Candy White.
Categorie:
Tag(s):