dinsdag, 25. november 2008 - 17:35

Porsche komt met Cayenne uit met een hightech Dieselvariant

Leusden

Porsche breidt het leveringsprogramma van de Cayenne uit met een hightech Dieselvariant. De Cayenne krijgt de beschikking over een zeer krachtige drieliter V6 TDI, die prestaties van Porsche-niveau koppelt aan een relatief laag brandstofverbruik en gunstige emissiewaarden.

De Cayenne wordt uitgerust met een drieliter V6 TDI met een vermogen van 176 kW/240 pk en een koppel van 550 Nm. Het gemiddelde verbruik bedraagt 9,3 l/100 km. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 244 gram/km.

Maximale (brandstof)efficiency
De komst van de Cayenne met dieselmotor past in het streven van Porsche om het brandstofverbruik van alle modellen zo veel mogelijk terug te dringen In 2007 werden alle benzinemotoren van de Cayenne al uitgevoerd met directe brandstofinjectie. Dit leidde tot een brandstofbesparing van zo’n 15%. Ook de recentelijk geïntroduceerde nieuwe generatie Porsche 911 is uitgerust met directe brandstofinspuiting. Dat maakt de nieuwe 911 tot de zuinigste auto in zijn segment. Porsche werkt ook aan een Cayenne met hybride-aandrijving.

De achtergrond
De komst van de Cayenne Diesel is mogelijk omdat de dieseltechnologie zich zodanig heeft ontwikkeld dat er nu een dieselmotor is die voldoet aan de hoge (dynamische) eisen van Porsche. Bovendien kwam de dieselkrachtbron van Audi binnen bereik door het aandeel van Porsche in het VW-concern.

Porsche verwacht het succes van de Cayenne met de komst van dieselversie verder te kunnen uitbouwen. In het fiscale jaar 2007-2008 werden wereldwijd in totaal 45.487 Cayennes verkocht. Nooit eerder werden zo veel exemplaren in een fiscaal jaar verkocht.
De Porsche Cayenne Diesel komt in het voorjaar van 2009 op de markt. Hij is dan standaard uitgerust met de Tiptronic S-transmissie en een dieselpartikelfilter. De richtprijs bedraagt € 83.900 (incl. btw/bpm) op basis van de huidige belasting regelgeving.
Categorie:
Tag(s):