dinsdag, 19. februari 2008 - 9:56

Prijzen Mazda6 SportBreak en Hatchback bekend

Den Haag

Mazda heeft de andere twee carrosserievarianten van de nieuwe Mazda6 geïntroduceerd, tezamen met de herziene 2.0 CiTD common rail turbodieselmotor. De Mazda6 Hatchback is vanaf nu leverbaar voor een prijs die begint bij € 26.545,-, de Mazda6 SportBreak staat eind februari bij de dealers met een vanafprijs van € 27.295,-.

De compleet nieuwe Mazda6 Sedan werd in november vorig jaar geïntroduceerd als de volgende stap in de evolutie van Mazda’s Zoom-Zoom ontwerpfilosofie. De aansprekende en sportieve styling, exclusieve rij- en kwaliteitsbeleving en doordachte uitrusting creëren een sterke emotionele band tussen de auto en zijn eigenaar, die de Japanse ontwerpers aanduiden met de term Kizuna. Met de komst van de nieuwe Hatchback en SportBreak en de uitbreiding van het motorenaanbod met de 2.0-liter CiTD common rail turbodiesel zullen de verkoopcijfers ongetwijfeld verder stijgen.

De vorige Mazda6 was een groot succes voor het merk en groeide uit tot Mazda's bestverkochte model in Europa. De populairste carrosserievarianten waren van meet af aan de elegante en sportief gelijnde Hatchback en SportBreak, die in 2006 goed waren voor respectievelijk circa 34 en 40 % van de verkopen.

De nieuwe Mazda6 heeft de sportieve lijnen van zijn succesvolle voorganger geërfd, alleen worden ze nu sterker benadrukt. Het markante design gaat gepaard met een uitzonderlijke bouwkwaliteit en een gevoel voor vorm dat is gebaseerd op Japanse esthetiek, waar een grote emotionele overtuiging van uitgaat die kenmerkend is voor Mazda. De nieuwe Mazda6 Hatchback heeft dezelfde buitenmaten als de Sedan. Hij is 65 mm langer (4755 mm), 15 mm breder (1795 mm) en 5 mm hoger (1440 mm) en heeft een 50 mm langere wielbasis (2725 mm) dan het vorige vijfdeursmodel.

Kenmerkend is de vanaf de C-stijl schuin aflopende daklijn die hem een coupéachtige uitstraling geeft. De nieuwe SportBreak is de langste van de drie carrosserievarianten. Hij is 75 mm langer (4785 mm), 15 mm breder (1795 mm) en 10 mm hoger (1490 mm) dan het vorige model en heeft een naar achteren toe oplopende taillelijn waarbij de zijruiten smaller worden. Het interieur van de nieuwe Mazda6 is nog ruimer en uitnodigender dan voorheen. Het heeft een hogere kwaliteitsuitstraling en kenmerkt zich door fraai ogende en prettig aandoende vormen. Het 'zwevende' instrumentenpaneel zorgt voor een optimale ruimtebeleving en geeft de bestuurder het gevoel één te zijn met de auto.

De krachtige uitstraling van de Mazda6 gaat niet ten koste van het ruimteaanbod en praktisch gebruiksgemak die essentieel zijn voor een gezinsauto uit het C- of D-segment. Sterker nog, de nieuwe Mazda6 scoort op deze punten nog beter dan zijn voorganger: door zijn grotere buitenafmetingen biedt hij 20 mm meer beenruimte achterin en 9 mm meer schouderruimte. De bestuurder heeft een beter zicht op de weg, het zicht door de voorruit naar voren en omhoog is vrijwel ongeëvenaard in deze klasse en heeft dankzij de nieuw ontworpen achterhoofdsteunen en buitenspiegels ook een beter zicht naar achteren.

De nieuwe Mazda6 is bovendien praktischer en comfortabeler dan zijn voorganger: de bagageruimte heeft één van de breedste openingen in zijn klasse. Met behulp van een grendel in het zijpaneel van de bagageruimte kan de Karakuri-achterbank snel en eenvoudig in twee ongelijke delen (60/40) worden neergeklapt en het nieuwe Karakuri-bagageafdekscherm gaat automatisch mee omhoog bij het openen van de achterklep

Daarnaast hebben de stoelen een nieuw frame, waardoor ze meer zitcomfort en zijdelingse steun bieden en maakt het nieuwe klimaatregelingsysteem gescheiden temperatuurregeling voor de bestuurder en voorpassagier mogelijk. De cockpit heeft nu blackout-meters (standaard op GT-M en Executive) met nieuwe oranje-rode verlichting en indirecte blauwe achtergrondverlichting, een nieuw sportstuur en een nieuwe versnellingspook die dichter bij de bestuurder is geplaatst om vlotter en makkelijker te kunnen schakelen.

In totaal is de Mazda6 leverbaar in maximaal vijf uitrustingsniveaus, met elk een lange lijst standaardvoorzieningen waarvan sommige een primeur voor Mazda zijn. Tot de nieuwe voorzieningen behoren onder andere het cross-functional network (CF-Net) dat het mogelijk maakt de geluidsinstallatie, het navigatiesysteem, de klimaatregeling, de boordcomputer en het Bluetooth®-handsfreesysteem te bedienen met de toetsen op het stuurwiel, bi-xenon koplampen, adaptieve koplampen, automatische bandenspanningcontrole, een Bluetooth®-handsfreesysteem met spraakherkenning voor zeven talen, een parkeerhulpsysteem, een premium BOSE®-audiosysteem en een navigatiesysteem met gedeeld 7-inch touchscreen en spraakbediening.
Categorie:
Tag(s):