zondag, 23. maart 2008 - 12:55

Raikkonen blijft koel en wint droge Maleisische Grand Prix

Ferrari heeft haar eerste winst van 2008 te pakken, Raikkonen toonde zich vandaag de sterkste. Lange tijd leek Ferrari op weg naar een 1-2 overwinning maar Massa faalde opzichtig, Kubica sloeg toe en pakte een knappe tweede positie direct voor Kovalainen. Trulli scoorde voor Toyota een mooie tweede plaats en ook Hamilton, Heidfeld, Webber en Alonso scoorden punten in Maleisië.

Het is zwaar bewolkt in Maleisië als de coureurs op de startopstelling staan en het bericht binnenkomt dat het waarschijnlijk zal gaan regenen na 16.00 uur lokale tijd. Ferrari lijkt het weekend te kunnen domineren, met een eerste en tweede positie in de kwalificatie. Bovendien zijn de belangrijkste uitdagers beiden vijf plaatsen teruggezet op de startgrid.

De warm up ronde gaat van start, de coureurs moeten 56 ronden rijden op het tot dusver warme Sepang-circuit. De temperatuur van het asfalt is 44 graden Celsius en de luchttemperatuur is 30 graden Celsius als de coureurs weer richting hun startposities rijden. Veel verschillen in bandenkeuze zijn op te merken.

De lichten gaan op groen, beide Ferrari’s komen goed van hun startpositie en een van de BMW Saubers haalt meteen de Toyota van Trulli in. De Italiaan valt verder weg als ook Kubica langszij komt. Alle coureurs komen zonder problemen door de eerste bocht. Dan staat er opeens één van de Scuderia Toro Rosso-coureurs in het grind, Bourdais valt uit.

Rosberg rijdt zonder voorvleugel over het circuit en ook Glock gaat langzaam in de rondte na zijn spin, de Toyota-coureur werd door de Williams-coureur van de baan getikt. Inmiddels gaat Ferrari onbedreigd aan kop, met Kubica op de derde plaats ruim achter de Ferrari’s. Heidfeld is teruggevallen naar de tiende positie.

Uitvallers in de beginfase zijn Bourdais en Glock. Williams-coureur Rosberg kan na een pitstop zijn weg vervolgen. Webber rijdt na drie ronden op de vierde positie gevolgd door Hamilton en Trulli. Alonso en Coulthard knokken heftig voor plaats acht, de Spanjaard dringt aan, als ook Heidfeld zich ermee bemoeit, duiken de coureurs met zijn drieën de bocht in. Heidfeld is de grote winnaar en Coulthard hoeft zich pas na twee bochten gewonnen geven ten opzichte van Alonso.

In de achterhoede is de Force India-coureur Sutil naar voren geschoten, de Duitser rijdt op de veertiende positie als hij al na zes ronden uitvalt. De gele vlag hangt omdat de coureur zijn Indiase bolide op een ongelukkige plek parkeert. Het creëert echter geen safety-car situatie. Sutil is de derde officiële uitvaller.

Vooraan het veld zijn het Massa en Raikkonen die ruim zes seconden voor de eerste belager liggen, namelijk Kubica. In de achtste ronde rijden de McLaren-coureurs Hamilton en Kovalainen op plaatsen vier en zeven.

In ronde twaalf wordt duidelijk dat de BMW Sauber-coureur Kubica niet aan de snelheid van de Ferrari’s kan tippen, het gat wordt groter dan negen seconden. Webber rijdt daar weer zes seconden achter. Hamilton dringt aan bij de Australiër. Ondertussen wordt de bewolking steeds dikker en kleurt de hemel steeds donkerder.

De eerste geplande pitstop wordt gemaakt door Red Bull Racing-coureur Webber, hij doet dit in de zestiende ronde. De Australiër heeft een probleem met zijn achterlicht, wat een gevaar kan opleveren bij een situatie van regen op de baan. De tweede pitstop is voor Nakajima. Ook Massa komt binnen, de raceleider stop in ronde zeventien. Raikkonen rijd nu aan de leiding en pakt meteen de snelste tijd. Kubica schiet hierdoor door naar de tweede plaats. Massa komt na zijn goede pitstop achter Kovalainen terecht. Heidfeld plant zijn pitstop ook in deze ronde.

Een ronde later maakt ook wereldkampioen Raikkonen zijn pitstop bij het team van Ferrari, de Fin maakt een goede en vooral snelle pitstop. Hij komt voor Massa terecht, na de eerste serie pitstops is de Braziliaan dus de leiding kwijt aan Raikkonen. Hamilton komt met nog zevenendertig ronden te gaan binnen bij zijn team van McLaren. De Brit verliest veel tijd doordat de band niet los wil komen. Zijn pitstop duurde ruim eenenveertig seconden.

Kovalainen komt een ronde later binnen, bij het inrijden van de pitstraat heeft hij zestien seconden voorsprong op Raikkonen, hij valt echter terug tot achter Honda-coureur Button. Raceleider Kubica komt binnen bij zijn team in ronde eenentwintig, hij maakt een goede pitstop. Duidelijk wordt dat Alonso zich zwaar heeft gekwalificeerd, de Spanjaard rijdt lang door.

Op de helft van de race rijden de Ferrari’s nog steeds onbedreigd aan kop. BMW Sauber-coureur Kubica rijdt derde, gevolgd door Kovalainen, Trulli, Webber en Hamilton. De Ferrari gaan dominant aan kop, de raceleider rijdt veertien seconden voor de eerste coureur van een ander team, namelijk Kubica.

Vanaf de tweede positie is het afgelopen voor Massa, wederom scoort de Braziliaan geen punten. De Ferrari-coureur spint tussen de dubbele rechter combinatie tussen bocht zeven en acht en komt in het grind terecht. De pole position-houder gooit door een persoonlijke fout bijna een zekere tweede plaats weg, Kubica stoomt door tot de plaats twee.

Met nog vierentwintig ronden te gaan rijdt Trulli richting de staart van Kovalainen, de Italiaan is sterk onderweg en etaleert de kracht van de Toyota-bolide. De Ferrari van Raikkonen gaat nog steeds onbedreigd aan de leiding, en zet in ronde achtendertig de snelste raceronde neer, de Fin maakt meteen een pitstop. Ruim daarachter zit Hamilton nog steeds achter Webber.

Vettel valt uit met een technisch mankement, opnieuw is het een Ferrari-motor die de geest lijkt te geven. De Duitser reed op een twaalfde positie. Vanaf de elfde positie maakt Piquet Jr. zijn pitstop. Heidfeld en Alonso gaan met nog vijftien ronden te gaan voor hun tweede pitstop. In de achterhoede gaat het niet lekker met Williams, Nakajima is ingehaald door Rosberg die een probleemvolle beginfase kende. Alleen de Super Aguri’s rijden achter hen.

Met nog twaalf ronden te gaan komt Hamilton voor zijn laatste pitstop binnen, wederom ging het niet goed met de voorbanden van de Brit. Barrichello krijgt een stop-and-go penalty voor te hard rijden in de pitstraat, ook in de vorige race in Australië kreeg hij deze straf.

Als er nog tien ronden te racen zijn gaat Raikkonen ruim aan de leiding voor Kubica, Kovalainen, Trulli, Hamilton, Heidfeld, Webber en Alonso die op koers ligt voor een kampioenschappunt. Het lijkt ook in de slotfase van de race droog te blijven en alle coureurs maken zich op voor hun laatste snelle ronden. Het is nog spannend in het gevecht om de zevende plaats, Alonso komt met grote stappen dichterbij aan Webber die nog zes ronden hard moet doorrijden.

Met nog drie ronden te gaan lijkt de overwinning zeker voor Ferrari, Raikkonen toont zich de beste in Maleisië. Na een dramatisch weekend voor Ferrari, rijdt hij deze keer wel kampioenschapwaardig.

Kimi Raikkonen wint de Grand Prix van Maleisië met grote overmacht, lange tijd leek het een gemakkelijke 1-2 overwinning te worden voor Ferrari totdat Massa opzichtig blunderde door te spinnen tussen bocht zeven en acht. Knap is de tweede positie van Kubica, waar vorige week Heidfeld nog op deze hoogte van het podium stond. De derde en laatste podiumplaats is voor McLaren-coureur Kovalainen. Eveneens knap is de prestatie van Trulli, op de vierde positie. Hamilton, Heidfeld, Webber en Alonso verdelen de punten. Coulthard en Button eindigen net buiten de punten.
Categorie:
Tag(s):