maandag, 29. december 2008 - 23:00

Rederijen zetten voet aan Rotterdamse wal

Rotterdam

De rederijen NYK uit Japan en Evergreen uit Taiwan krijgen een minderheids aandeel in de Rotterdamse containerterminal van ECT. Hiermee komt het aantal containerrederijen dat zich financieel en operationeel bindt aan Rotterdam, op elf. Samen zijn ze goed voor een (wereld)marktaandeel van circa 70%.

NYK verleent in ruil een meerderheidsaandeel in de Amsterdamse Ceresterminal aan Hutchison Port Holdings (HPH), het moederbedrijf van ECT. Evergreen verleent HPH een 50% aandeel in de Italiaanse Taranto Container Terminal en krijgt in ruil ook nog een minderheidsaandeel in HPH’s containerterminal in het Engelse Thamesport.

Na effectuering van de recente overeenkomsten hebben naast NYK en Evergreen nog vijf rederijen een belang in de Rotterdamse containersector: Cosco, Hanjin, Yang Ming, “K�-Line (samen 49% in de Euromax Terminal) en Maersk Line (via zusterbedrijf APM Terminals).
APL, Hyundai, MOL en CMA CGM voegen zich daarbij als de Rotterdam World Gateway terminal op de Tweede Maasvlakte, in 2013, operationeel wordt. Naar de huidige marktverdeling vertegenwoordigen deze 11 rederijen circa 70% van het mondiale containertransport over zee. Uit de mondiale top tien ontbreken in Rotterdam: MSC (wel in Antwerpen, Le Havre en Bremerhaven), Hapag-Lloyd (wel in Hamburg) en China Shipping CL.
Categorie:
Tag(s):