donderdag, 19. juni 2008 - 9:55

Regelgeving 0900-nummer per 1 juli inwerking

Den Haag

Het pakket regelgeving om de problemen met 0900-nummers, zoals lange wachttijden en intransparante tarieven, aan te pakken treedt 1 juli 2008 in werking. Kern van de maatregelen is volgens staatssecretaris Heemskerk dat de consument niet langer voor onaangename verrassingen komt te staan en beter wordt beschermd.

Het grootste deel van de maatregelen van Heemskerk treedt al per 1 juli in werking. Zo kan Onafhankelijke Post en Telecom Autoriteit (OPTA) voortaan sneller de toekenning van 0900-nummers weigeren, opschorten of intrekken, bijvoorbeeld als er een vermoeden bestaat dat sprake is van een malafide bedrijf die het nummer wil gebruiken.

Ook kan OPTA geldstromen richting nummerexploitanten stopzetten bij misbruik en kunnen nummerexploitanten directer worden aangesproken door OPTA. Daarnaast moeten vanaf juli de tarieven voor het bellen naar 0900 nummers, dus ook voor bellen met een mobiel, transparanter worden. Zo moet op het bandje dat je hoort voorafgaand aan een oproep naar een 0900-nummer duidelijk te horen zijn welke kosten er bovenop de kosten van het gesprek komen voor het gebruik van je mobiele telefoon. Hierover bestond veel onduidelijkheid. Zo was sprake van soms hoge tarieven die niet bekend waren bij de consument.

Later dit jaar treedt ook nog een aantal andere maatregelen in werking. Het gaat dan bijvoorbeeld om de bevoegdheid voor OPTA om op te treden als er sprake is van misbruik met een 0900-nummer. Met deze maatregel kan OPTA onder meer zogenoemde 'loze' 0900-nummers, waarbij je niemand aan de lijn krijgt maar al wel betaalt, aanpakken. Als er na 10 minuten wachten nog steeds geen dienst is geleverd, dan is dat voor OPTA een handvat dat er sprake is van misbruik.
Provincie:
Tag(s):