vrijdag, 11. april 2008 - 20:02

Sharon Kips trots op kiekendiefsticker op haar auto

Lelystad

De provincie wil het gebruik van de kiekendief op de Flevolandse auto nieuw leven inblazen. Gedeputeerde Andries Greiner, de initiatiefnemer van de sticker, bood op 11 april de eerste nieuwe Kiekendief autosticker aan X-factor winnares Sharon Kips aan. De in Flevoland geboren en in Dronten woonachtige Sharon gaf aan trots te zijn dat de Kiekendiefsticker vanaf vandaag haar auto siert.

Met deze overhandiging riep Andries Greiner op om op alle Flevolandse auto’s weer de bekende Kiekendiefsticker aan te brengen. De verspreiding van de stickers vindt vanaf vandaag plaats via alle erkende autodealers in Flevoland. Zij mogen uit naam van de provincie vanaf 11 april jl. bij iedere verkochte auto een sticker weggeven. De autostickers zijn ook verkrijgbaar bij de Flevolandse VVV-kantoren.

De provincie is verheugd dat ook een aantal media een steentje willen bijdragen aan de promotie van de Kiekendiefsticker. Zo zal het dagblad de Stentor een Kiekendief stickeractie voor al haar Flevolandse lezers organiseren. Omroep Flevoland heeft aangeboden om de Kiekendiefsticker onderdeel uit te laten maken van het prijzenpakket van het radioprogramma Leo en het programma Goedemorgen Flevoland.

De kiekendief is niet voor niets het beeldmerk van Flevoland. Het ontstaan van Flevoland is namelijk van essentieel belang geweest voor het voortbestaan van de zeldzame blauwe en grauwe kiekendief. Net zoals de mensen zochten en vonden de kiekendieven vlak na de drooglegging kansen en mogelijkheden in het nieuwe land. Uitgestrekte braakgronden en rietvelden vormen namelijk een Walhalla voor de kiekendieven.

De hoeveelheid vogels die Flevoland in korte tijd vond was ongeëvenaard in Nederland en Europa. Je kon simpelweg geen bezoek brengen zonder dat de kiekendief zich liet zien: het symbool van de Provincie Flevoland was geboren! Flevoland is een van de twee gebieden in Nederland waar de bruine, maar ook de zeldzame blauwe en grauwe kiekendief nog tot broeden komt.

In de loop der jaren dook het beeldmerk van de kiekendief steeds vaker op, vooral als sticker achterop auto’s. De toeristische organisatie VVV Flevoland, die begin jaren tachtig werd opgericht, gebruikte de kiekendief vanaf het begin als beeldmerk voor toeristisch Flevoland.

Vanaf eind jaren negentig is het symbool ook gebruikt voor de toenmalige Flevolandse imagocampagne. En ook de provincie Flevoland heeft de kiekendief als meest prominente beeld in haar huisstijl verwerkt.

De auto stickers zijn bij de autodealers verkrijgbaar in één formaat en in de kleuren wit, zwart en zilver. Autobedrijf Huijgen uit Lelystad, Autohuis De Nijverheid uit Emmeloord en Schurer-Kamphuis uit Almere hebben het als voorzitters van de Locale Dealer Associaties (LDA) Flevoland op zich genomen de stickers te verspreiden onder alle erkende Flevolandse autodealers.

Daarnaast zijn de stickers nog gewoon te koop voor één euro (in vele kleuren) bij de toeristische informatie- en VVV-kantoren in Flevoland (m.u.v. Urk). Ook is bij deze winkels een vel met vijf stickers van de Kiekendief in verschillende formaten verkrijgbaar voor een bedrag van € 2,50. De VVV-kantoren bieden ook andere kiekendiefproducten aan zoals beeldjes, theelepeltjes en muntjes.
Provincie:
Tag(s):