maandag, 29. september 2008 - 21:17

Steeds meer producten gemeente Hoogeveen digitaal beschikbaar

Hoogeveen

Even een uittreksel uit de Gemeentelijke Basis Administratie aanvragen of de Burgerlijke Stand aanvragen. Hiervoor hoeven inwoners van Hoogeveen voortaan niet meer de deur uit, maar kunnen zij dit vanuit huis regelen via het digitaal loket van de gemeente Hoogeveen.

“Het aanbieden van producten en diensten via het digitaal loket is slechts één van de inspanningen die de gemeente Hoogeveen doet om haar dienstverlening meer toe te spitsen op de behoefte van de klant. Deze uitbreiding van dienstverlening gaat niet in één keer, maar vindt stapsgewijs plaats. Het aantal diensten dat via internet kan worden geregeld, neemt de komende jaren steeds verder toe. Zo krijgt de inwoner meer mogelijkheden om te kiezen voor de vorm van dienstverlening die het beste bij hem past�, aldus wethouder Betty Poutsma.

Het digitaal loket van de gemeente is niet nieuw, maar de mogelijkheden ervan worden steeds uitgebreider. Sinds kort is het mogelijk om via de gemeentelijke website www.hoogeveen.nl digitaal producten en diensten bij de gemeente Hoogeveen te bestellen en te betalen. Klik op de button Gemeentewinkel Digitaal Loket op de homepage van de gemeente (www.hoogeveen.nl).

Producten als uittreksels uit de Gemeentelijke Basis Administratie en Burgerlijke Stand kunnen online aangevraagd worden. Bovendien is het vanaf deze zomer mogelijk voor Hoogeveners om gebruik te maken van DigiD bij aanvraagformulieren waarbij identificatie nodig is. DigiD is een soort digitaal paspoort voor overheidsinstanties. Via DigiD kan iedereen eenvoudiger bij publieke instellingen terecht. Een gebruikersnaam met wachtwoord is voldoende om toegang te krijgen tot deze elektronische dienstverlening.

De aanvrager bespaart hiermee tijd, omdat bij de digitale aanvraagformulieren al een aantal gegevens automatisch worden ingevuld. Iedereen kan met zijn DigiD online een webformulier invullen, online betalen (via iDeal) en het product wordt dan binnen vier werkdagen thuisgestuurd.

Inwoners van Hoogeveen kunnen 24 uur per dag, zeven dagen per week gemeentelijke producten en diensten kunnen aanvragen. Het gaat op dit moment om acht verschillende soorten uittreksels uit de Burgerlijke Stand en elf soorten uittreksels uit de Gemeentelijke Basis Administratie. Toekomstige ontwikkelingen zijn onder meer het doen van meldingen over de woon- en leefomgeving, het aangeven van een verhuizing binnen de gemeente en het maken van afspraken voor afhandeling van specifieke producten van Burgerzaken en Vergunningen.
Provincie:
Tag(s):