woensdag, 28. mei 2008 - 11:21

Streekvervoer vanaf zondag voor onbepaalde tijd plat

Regio

Werknemers in het streekvervoer leggen vanaf zondagochtend 1 juni voor onbepaalde tijd het werk helemaal neer. Dit zegt vakbond FNV Bondgenoten. Janny Koppens van de bond gaat ervan uit dat er geen nieuwe CAO wordt gesloten voor die datum. De onderhandelingen zitten 'muurvast', laat ze in een reactie weten. Tot en met donderdag vinden er nog acties plaats in het streekvervoer, waarbij er alleen in de spits wordt gereden door de buschauffeurs.

Ook hebben vakbonden inmiddels een beroep gedaan op de Tweede Kamer om de problemen in het streekvervoer aan te pakken. In een brief aan de fractiespecialisten vragen de bonden om een stop op verdere bezuinigingen en om een eenmalige investering van 100 miljoen euro ter compensatie van de gestegen kosten.

Bestuurder Janny Koppens van FNV Bondgenoten stelt -mede namens de CNV- voor om een tijdelijke brandstoftoeslag in te voeren om de eenmalige investering van 100 miljoen euro mogelijk te maken. Ook kan de Tweede Kamer staatssecretaris Jan Kees de Jager onder druk zetten om het gebruik van rode diesel in het openbaar vervoer mogelijk te maken, zoals nu al gebeurt bij dieseltreinen in het openbaar vervoer. Deze brandstof is goedkoper dan de diesel die nu wordt gebruikt.

Sinds 2 april voeren buschauffeurs actie uit onvrede over vastgelopen cao-onderhandelingen. De bonden leggen in de brief uit dat de sector helemaal klem zit. �Werkgevers geven aan dat zij te maken hebben met sterk stijgende kosten: stijgende dieselprijzen en verhoging van de accijns op diesel'', aldus Janny Koppens.

�In een echte vrije markt zouden dit soort problemen te lijf gegaan worden door de prijs van het product te verhogen, door onrendabele producten te schrappen, en andere slimme methodes'', vervolgt Koppens. �In het openbaar vervoer zien we echter dat dit soort methoden niet kunnen. De prijs van de strippenkaart wordt namelijk door de politiek vastgesteld, en het schrappen van onrendabele lijnen is strijdig met de concessiecontracten.'' Daarbovenop komen nog de bezuinigingen van het Rijk op het openbaar vervoer.

Volgens de vakbonden verhalen de werkgevers de kostenstijgingen op de werknemers. Een slechte zaak, omdat uit een rapport van het ministerie van Economische zaken over de marktwerking blijkt dat buschauffeurs 10 procent minder loon krijgen dan de rest van de Nederlandse werknemers.
Provincie:
Tag(s):